Foto: Julien Casier, Station Namur kort na haar levering in 1974
Technische gegevens | |
Nummering reeks: | 2001-2025 |
Bouwjaar reeks: | 1975- 1977 |
Bouwer: | BN, ACEC, Nivelles |
Rijspanning: | 3 kV DC |
Maximum snelheid: | 160 km/u met een trein. 100 km/u als losse loc |
Continu vermogen: | 5150 kW |
Maximum vermogen: | 5400 kW |
Asindeling: | Co Co |
Totale massa: | 111 t |
Asdruk: | 18,5 t |
Aanzetkoppel: | 320 kN |
Wieldiameter: | 1.250 m |
Totale lengte: | 19,504 m |
Breedte: | 2,948 m |
Hoogte van het dak: | 3,650 m |
Minimum boogstraal: | 100 m |
Levensloop 2021 | |
Nummer: | 2021 |
UIC nummer: | 91 88 020 021 0 |
Levering: | Geleverd aan de NMBS op 02 november 1977 |
Stelplaatsen: | 02 november 1974 Ronet 27 september 1993 Stockem 13 december 2009 Antwerpen-Noord |
Buiten dienst: | In park: 27 juli 2012 Schrapping: 12 november 2012 |
In bezit TSP: | December 2014 |
Huidige toestand: | Rijvaardig, niet gerestaureerd, gehomologeerd door Infrabel |
Gebouwd door la Brugeoise et Nivelles en ACEC, werd de 2021 op 2 november 1974 aan de NMBS geleverd in de stelplaats van Ronet. Ze kreeg haar eerste tussentijdse revisie in de Centrale Werkplaats van Salzinnes, van 2 augustus tot 27 september 1985.
Bij deze gelegenheid verloor zij haar originele groene livrei aan de nieuwe blauwe kleurstelling.
Zij onderging haar eerste grote revisie te Salzinnes van 24 juni tot 4 december 1991.
Toen de werkplaats van Ronet sloot, muteerden alle locomotieven van de reeks 20 (uitgezonderd de 2020 die geschrapt werd tengevolge van een ongeval) op 27 september 1993 naar Stockem.
Midden 2000 kreeg zij een tweede tussentijdse revisie te Salzinnes. Zij verliet de werkplaats op 11 februari 2001. Op 13 december 2009 muteerden de 2008 t/m 2019 en de 2021 t/m 2025 naar de werkplaats van Antwerpen-Noord. Op 11 mei 2011 verliet de 2021 de Centrale Werkplaats van Salzinnes na haar tweede en laatste revisie. Nauwelijks een jaar later werd ze op 27 juli 2012 in park gezet. Ze werd enkele maanden later geschrapt volgens PV 12-007 van 12 november 2012.
De keuze van TSP viel precies op deze machine omwille van haar grote revisie in 2011.
Vooraleer haar in oktober onder te brengen in de verzameling van TSP werd zij in rijvaardige staat hersteld en getest in de werkplaats van Antwerpen-Noord.
We vermelden graag dat het niet TSP is die haar aankoop gefinancierd heeft, maar dat enkele TSP-leden, bekommerd om de bewaring van ons spoorpatrimonium, deze machine aangekocht hebben. Onze verzameling elektrische locomotieven werd dus aangevuld met weer een nieuwe machine. Zij zal binnenkort de 1504, 1608, 1805, 2201, 2309, 2551, 2629, 2801 en de 2913 gaan vervoegen.
Foto: Pierre Herbiet, Haren 19-02-1981
Foto: Jean-Luc Vanderhaegen, Itterbeek 19-05-1983
Foto: Jean-Luc Vanderhaegen, Libramont 18-02-1991
Foto: Jean-Luc Vanderhaegen,Blaregnies 12-04-1991
Foto: Michaël Postma, Wetteren 30-09-2011
© PFT-TSP Reproductie verboden zonder het akkoord van Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.