M1 42097 2014 11 22 Julien Casier FSR 22 11 2014 (2)

Foto: Julien Casier, Schaarbeek 22-11-2014

 

Technische gegevens
Snelheid: 80 km/u
Asindeling: 2’2’
Lengte: 22760 mm
Hoogte: 3776 mm
Minimum boogstraal: 75 meter
Rijvaardig gewicht: 43/54 ton
Zitplaatsen 94
Staanplaatsen 50
Levensloop M1 42097
Nummer: 42097
UIC 50 88 29-18 694-1
Levering: Geleverd aan de NMBS in 1937
In bezit TSP:  
Huidige toestand: Gerestaureerd

 

De rijtuigen werden gebouwd vanaf 1935 tot 1938. De rijtuigen werden gebouwd voor stopdiensten en dat verklaart de grote middenbalkons en de grote passagierskwaliteit. Opmerkelijk is dat er geen eersteklas rijtuigen van dit type werden gebouwd maar enkel tweede en derde klas. Toen de derde klas werd afgeschaft werden alle derde klassenrijtuigen tweedeklas en rijtuigen met gemengde tweede- en derde klassecompartimenten werden rijtuigen met gemengelde eerste- en tweede klassecompartimenten. Tijdens de jaren zestig werden rijtuigen type BD (tweedeklas en bagage) omgebouwd naar stuurstandrijtuigen. Dit bleek een geslaagd experiment. De rijtuigen konden enkel in trek-duw-modus rijden met een diesel. Eind jaren tachtig werden de rijtuigen wegens hun lage comfort buiten dienst gesteld. Een aantal rijtuigen vonden hun weg naar musea. Ze hebben houten banken die maar tot aan de schouders komen, in de lengte geplaatste bagagerekken, een middengang, twee middenbalkons en vouwbalgen. Hun maximale snelheid is 120 kilometer per uur. Het was ook het eerste type rijtuig op het NMBS-net met pneumatisch bediende deuren.

 

 

M1 42097 2008.09.13 Bruno Malfait Saint Ghislain 13 09 2008 1

Foto: Bruno Malfait, Saint Ghislain 13-09-2008

 

M1 42097 2008.09.13 Bruno Malfait Saint Ghislain 13 09 2008 2

Foto: Bruno Malfait, Saint Ghislain 13-09-2008

 

M1 42097 2010.06.27 Interieur Niels Karsdorp Saint Ghislain 27 06 2010

Foto: Niels Karsdorp, Saint Ghislain 27-06-2010

 

M1 42097 2015 07 12 Julien Casier FSR 11 07 2015 (13)

Foto: Julien Casier, Schaarbeek 12-07-2015

 

© PFT-TSP Reproductie verboden zonder het akkoord van Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Ga naar boven