Geschiedenis
Oprichting van de VZW
Toerisme Spoorweg en Patrimonium TSPDe ASBL ( ) werd opgericht op 11 augustus 1988.
In de loop der jaren is de collectie gestaag gegroeid en bevat nu niet minder dan 5 stoomlocomotieven, 27 diesellocomotieven, 8 elektrische locomotieven, 17 rijtuigen, verschillende treinstellen, wagons en apparatuur voor spooronderhoud.
De rijke collectie is niet beperkt tot motoruitrusting, maar omvat ook andere gebieden zoals spoor, seinen, documentatie, enz.
TSP Het bijzondere is dat het net als andere landen reizen aanbiedt over historisch materiaal op het netwerk. Dit wordt aangevuld met een groot aantal niet eerder gepubliceerde publicaties.
De VZW bestaat uit vrijwilligers met verschillende achtergronden, leeftijden en geslachten. Iedereen heeft zijn eigen vaardigheden en vereisten.
Deze vrijwilligers werken in hun vrije tijd.
TSP Waarom heb je het opgezet?
TSP volgt dit idee door de kennis en het erfgoed van de Belgische spoorwegen door te willen geven aan toekomstige generaties.
De globale context heeft aangetoond dat België lijdt onder een gebrek aan erkenning van zijn erfgoed en geschiedenis. De afwezigheid van een museum dat die naam waardig is en het gebrek aan enige officiële wil om in deze zeer specifieke richting te werken, hebben aangetoond dat er dringend nood is aan een andere aanpak.
Andere verenigingen waren al eerder betrokken, maar hun acties zijn niet voldoende om het enorme gebied van het spoorwegerfgoed te bestrijken. TSP Het werk van deze verenigingen is daarom eerder een aanvulling dan een concurrent.
TSP Het doel kan worden samengevat in twee essentiële punten: een collectie bewaren voor toekomstige generaties en deze zoveel mogelijk tot leven brengen.
TSP Voor wie?
TSP is niet alleen gericht op een kleine groep die zich al inzet voor de zaak.
TSPDe doelgroep wordt al genoemd in het bestaansrecht van . Het is het grote publiek, niet alleen een groep met een passie voor spoorweggeschiedenis.
Dit kan als volgt worden geïdentificeerd:
- De gezinnen ;
- Mensen met beperkte mobiliteit;
- Scholen ;
- De groepen ;
- Koppels;
- Individuen;
- Liefhebbers.
Waarom lijn 128?
Een toeristische route is een showcase voor de VZW.
Het idee was om de vereniging een eigen kader te geven waarin ze haar uitrusting naar eigen inzicht kon ontwikkelen. TSP De collectie was zo uitgebreid dat de faciliteiten als krap werden ervaren.
TSPBovendien is het met een toeristische route gemakkelijker om een breder publiek te bereiken en een deel van het erfgoed dat door .
De ervaring van andere toeristische lijnen in Frankrijk en elders laat zien hoe belangrijk het is om een eigen lijn te hebben om winstgevende activiteiten te ontwikkelen. Zonder een eigen lijn komt de ontwikkeling van het erfgoed in gevaar.
128 werd om een aantal redenen gekozen. Maar vooral de geografische ligging, de algemene toestand en het potentieel waren doorslaggevend.
Huidige situatie
De Bocq-spoorlijn is nog in aanbouw en de activiteiten en keuzes die zijn gemaakt, garanderen de duurzaamheid ervan nog niet.
We herinneren eraan dat de Chemin de Fer du Bocq in eerste instantie niet werd opgericht om er een toeristische spoorweg van te maken, maar om er gerestaureerde voertuigen te laten circuleren in Saint-Ghislain en Schaarbeek.
Lijn 128 heeft binnen de VZW een status gekregen die het voorheen niet had. Dit is voornamelijk te wijten aan het feit dat het niet langer mogelijk is om op het netwerk te rijden. Deze nieuwe situatie heeft duidelijk gemaakt dat we onze inspanningen voor de lijn moeten verdubbelen.
In de loop der jaren is de Chemin de Fer du Bocq uitgegroeid tot een nationaal referentiepunt voor spoorwegliefhebbers, met zijn verschillende tentoonstellingen, rondleidingen, ontdekkingsdagen en jaarlijkse festival met een breed scala aan stoom-, diesel- en elektrisch rollend materieel.