Diesel rangeerlocomotieven (HLR)

Geschiedenis 7005
Nummer : 270.005 - 7005
Levering : Geleverd aan NMBS op 18 mei 1965
Stortingen : 18/05/1954 - 22/02/1961: Ronet 22/02/1961 - 01/03/2000: Antwerpen Dam 01/03/2001 - 01/03/2001: Antwerpen Noord
Buiten werking : 1 maart 2001
TSP : April 2001
Huidige status: In werkende staat en volledig gerestaureerd naar de originele staat.
  In 1954 werden twee prototypeseries van krachtige rangeerlocomotieven gemaakt om hun prestaties te vergelijken. De eerste bestond uit 6 locomotieven met elektrische aandrijving (type 270) en de tweede uit 6 locomotieven met hydraulische aandrijving (type 271).
Technische gegevens
Nummering :
271.001 - 271.006 vóór 1971 7101 - 7105 na 1971
Bouwjaar :1954 - 1957
Snelheid :50 km/u
Asopstelling :D
Fabrikant :Baume et Marpent, Morlanweltz
Motor :SEM, Gent
Cilinders :6 online
Vermogen :552 kW
Transmissie :Hydraulica
Lengte :11532 mm
Hoogte :4315 mm
Minimale boogstraal :80 meter
Bedrijfsgewicht :Origineel 89 toon, na conversie 82,5 toon
Geschiedenis 7103
Nummer :
271.006, juni 1957 7103, 1 januari 1971
Levering :Geleverd aan NMBS op 28 juni 1957
Stortingen :
Kinkempois, 28 juni 1957 Merelbeke: 25 november 1958
Buiten werking:
28 december 1979 => NMBS Historisch Erfgoed
TSP :
24-10-2013 Treinwereld donatie
Huidige status:Niet functioneel; niet gerestaureerd

 

De NMBS-Holding heeft een deel van haar rollend materieel overgedragen aan vier Belgische verenigingen. TSP Het is in dit kader dat de 7103 op .

In het begin van de jaren 1950 besloot de NMBS om de stoomtractie binnen 10 jaar uit te faseren. In die tijd had de NMBS echter weinig ervaring met dieseltractie en bestond haar vloot uit treinstellen en een paar rangeermachines die ze uit de Tweede Wereldoorlog had geërfd.


Voor de zware rangeer- en cabotagediensten bestelde de NMBS 12 prototypelocomotieven met vier aangedreven assen bij Baume & Marpent, verdeeld in twee series: - 6 locomotieven met elektrische transmissie: de 270.
001 tot 006, toekomstige 7001 tot 7006, uitgerust met een ABC dieselmotor; - 6 SEM locomotieven met hydraulische transmissie: 271.001 tot 006, toekomstige 7101 tot 7105, uitgerust met een 750 PK SEM dieselmotor (271.003 werd afgeschreven voor de hernummering).


Type 270 zou worden uitgerust met twee tweeassige draaistellen. Type 271 werd ook gebouwd met vier assen, maar zonder draaistellen.

De 271 werden afgeleverd tussen 30 juli 1956 (271.001) en 28 juni 1957 voor de laatste (271.006). Alle zes werden officieel in dienst gesteld op het depot in Kinkempois.

De 271's hadden altijd grote technische problemen, vooral met hun transmissie. Er werden snel verschillende wijzigingen aangebracht, maar hun betrouwbaarheid verbeterde niet. Eind 1957 besloot de NMBS om ze over te brengen naar het depot in Merelbeke, zodat ze dichter bij de SEM-fabriek zouden staan.

Na diverse aanpassingen kwamen de 271's geleidelijk weer in dienst.Op 31 mei 1959 werd een driedaagse rotatie ingevoerd.

In tegenstelling tot Kinkempois, waar ze vooral werden gebruikt om te rangeren, werden ze in Merelbeke ingezet op lokale goederentreinen naar de haven van Gent, Sint-Niklaas, Denderleeuw, Schoonaarde, Wondelgem en zelfs tot in Brugge.

Op 28 oktober 1959 besloot de NMBS om de hydraulische transmissie SEM op vijf machines te vervangen door een transmissie Voith L217 (ook gemonteerd op de locomotieven van de series 73, 74 en 82).

Ernstige schade volgde. In februari 1961 bijvoorbeeld, kreeg 271.003 een kapotte zuiger in zijn dieselmotor, wat grote schade aan het carter veroorzaakte. De machine werd gekannibaliseerd om de anderen in dienst te houden en werd uiteindelijk afgeschreven in december 1964.

De vijf 271's werden tussen oktober 1963 en september 1964 omgebouwd en konden weer in dienst worden genomen. Aanvankelijk waren er weinig problemen, maar vanaf eind 1967 doken nieuwe problemen op, dit keer met de dieselmotor.

Op 1 januari 1971 werden de vijf machines hernummerd in serie 71: 7101 tot 7105, waarbij 271.006 het nummer kreeg dat 271.003 had moeten hebben: 7103.

In 1972 kregen ze de nieuwe gele Z-decoratie.

De levering van de tweede serie 73 locomotieven (7336 tot 7375) maakte het mogelijk om de onfortuinlijke machines te vervangen. Vanaf de zomerdienstregeling van 1976 werden de 71's geparkeerd.

 

La 7103 / 271.006

De bouw van de 271.006 begon in augustus 1954 en na een grondige inspectie op 26 juni 1957 werd de 271.006 op 28 juni 1957 in Kinkempois aanvaard door de NMBS.

Midden december 1957 werd ze ernstig beschadigd en buiten dienst gesteld in Kinkempois. Een jaar later, op 25 november 1958, werd het overgebracht naar Merelbeke. Op 30 december 1958 werd ze terug in dienst genomen.

Op 29 november 1961 werd ze naar het Atelier Central in Salzinnes gestuurd voor ombouw met Voith transmissie. Ze verliet Salzinnes twee jaar later, op 29 oktober 1963.

Op 11 mei 1967 kreeg de 271.006 de volledig herziene motor van de 271.003. Op 1 januari 1971 werd hij omgenummerd tot 7103.

Hij onderging zijn laatste tussentijdse revisie in Merelbeke van oktober 1972 tot maart 1973 en kreeg de nieuwe groene versiering met de gele Z.

Met de invoering van de zomerdienstregeling op 1 juni 1976 werd de trein geparkeerd en vanaf 19 juli 1977 in "netwerkreserve" geplaatst.

Ondertussen werd besloten om het op 18 november 1976 naar de museumloods in Leuven te sturen. Wegens plaatsgebrek in Leuven werd het op 2 december 1977 overgebracht naar de loods in Doornik.

Op 28 december 1979 werd ze uitgeschreven volgens de notulen van Salzinnes nr. 2 van 19 november 1979. Op deze datum maakte de machine officieel deel uit van het historisch erfgoed van de NMBS.

Later, op 14 februari 1980, werd ze gerepatrieerd van Doornik naar Leuven.

TSPIn 2012 werd zijn lot definitief bezegeld toen het werd verkocht aan . Op 24 oktober 2013 werd het per vrachtwagen overgebracht naar zijn nieuwe thuis, het Musée du Rail de Saint-Ghislain.

Technische gegevens
Nummering : 273.001 - 273.035: 1965 -1967; 7336 - 7375: 1973 -1974; 7376 - 7395: 1976 -1977.
Snelheid : 60 km/u
Asopstelling : C
Fabrikant : La Brugeoise en Nijvel 7326 t/m 7355 door ABR (Ateliers Belges Réunis)
Motor : Cockerill type TH695SA 550 kW (7301-7335) of 6T2240C0 530 kW (7336-7395)
Cilinders : 6 online
Vermogen : 550 kW
Snelheid : 950 tpm
Transmissie : Hydraulica, Voith L217
Lengte : 7301-7335: 11,170 mm, 7336-7395: 11,404 mm
Hoogte : 4280 mm
Minimale boogstraal : 75 meter
Bedrijfsgewicht : 56 ton
Geschiedenis 7305
Nummer : 05/11/1965 - 31/12/1970: 273.005 01/01/1971: 7305
Levering : Geleverd aan NMBS op 05/11/1965
Stortingen : Monceau/Charleroi-Sud
Buiten werking : 12 december 2004 (Einde van de serie)
TSP : 2010
Huidige status: In werkende staat, niet gerestaureerd
  De oorsprong van de serie gaat terug tot het prille begin van de jaren 1960, toen de NMBS besloot om een massale bestelling van nieuwe rangeerlocomotieven te plaatsen met als doel de laatste stoomlocomotieven, voornamelijk types 53 en 81, definitief uit te faseren. De 73's werden geproduceerd in drie subseries van 1965 tot 1977: - 273.001 à 273.035 : 1962-1966; - 7336 à 7375 : 1973-1974; - 7376 à 7395 : 1976-1977. Ze werden allemaal gebouwd door Brugeoise et Nivelles in Nijvel, met uitzondering van 7326 tot 7335 geassembleerd door Ateliers Belges Réunis in Familleureux. De eerste 35 waren genummerd in type 273 (273.001 tot 273.035). De 73 waren uitgerust met een Cockerill TH695SA dieselmotor die 550 kW produceerde (7301-7335) of een 6T240CO motor die 530 kW produceerde (7336-7395). De afschrijving van de 73's begon in 2003, te beginnen met de machines uit de eerste tranche (7301 tot 7335). Deze waren uitgerust met de 6-cilinder Cockerill T695SA motor. Vanaf het begin van de jaren negentig werden de reserveonderdelen geleidelijk uitgefaseerd, wat al snel voor problemen zorgde. Als gevolg hiervan kregen de 7317 en 7320, waarvan de motoren ernstig beschadigd waren, een nieuwe Cockerill 6T240CO motor. Alle machines werden verbouwd tussen 1 maart 2003 en 12 december 2004. Voor meer details over de carrière van de 73 uit de eerste batch, zie EN LIGNES 67 pagina's 12 tot 23. De afschrijving van de machines van de 2e en 3e serie begon met de 7342, die op 1 mei 2004 buiten dienst werd gesteld. Op 31 december 2004 waren de 74 resterende locomotieven verdeeld over de depots in Charleroi-Sud (20, waarvan 1 in het park), Antwerpen-Noord (17), Merelbeke (11, allemaal in het park), Hasselt (6, waarvan 2 in het park) en Stockem (3, waarvan 2 in het park). De machines in het park staan er al sinds 31 december 2004, met het oog op hun latere overdracht aan de afdeling Infrastructuur. Het gaat om 7350 tot 7356, 7359, 7360, 7367 en 7368 in Merelbeke, 7338 en 7341 in Stockem, 7370 tot 7375 in Hasselt en 7343 in Charleroi-Sud. Op 20 februari 2005 werden zeven 73's verkocht aan Infrabel ter vervanging van locomotieven van de serie 91: - 7350, 7351 (onderhoud Kinkempois); - 7352, 7359 (onderhoud Charleroi-Sud); - 7354, 7355, 7360 (onderhoud Schaarbeek). Op 26 maart 2006 vond een grote herschikking plaats. Het personeelsbestand werd teruggebracht tot 43 machines. Zeven machines werden overgeplaatst naar Schaarbeek. Dit was de eerste keer dat de vestiging in Schaarbeek 73s gebruikte. De 7340 wordt overgebracht naar Infrabel (sneeuwploeg in Stockem). Op dat moment werd het personeelsbestand verdeeld tussen de depots van : - Charleroi-Sud (20 waarvan 1 in het park): - Schaarbeek (7), de naar Schaarbeek overgebrachte 7360, 7380 en 7393 werden rechtstreeks geparkeerd; - Hasselt (8, waarvan 2 in het park): - Merelbeke (4, alle geparkeerd); - Antwerpen-Noord (2, alle in park): - Stockem (2, allen in park). Op 3 juli 2006 vond een nieuwe reorganisatie plaats. De 7343, 7357, 7360, 7370, 7375, 7380, 7383, 7385 en 7393 werden afgeschreven, waardoor het personeelsbestand werd teruggebracht tot 22 eenheden: 14 in Charleroi-Sud en 8 in Schaarbeek. Maand na maand worden locomotieven uit dienst genomen. Sinds eind 2008 heeft Schaarbeek haar laatste 73 locomotieven verloren, terwijl die in Charleroi-Sud alleen nog worden gebruikt voor de vertrekken vanuit Bergen en Ath. Op 1 april 2009 waren er nog maar 8 locomotieven beschikbaar, allemaal uit de 3e tranche, terwijl 19 andere, allemaal uit de 2e tranche, in opslag stonden. Nadat de machinisten van Bergen en Ath waren opgeleid op de 77/78, stopten de 73 uiteindelijk met alle diensten op 3 2009. Het laatste uitstapje op die dag werd verzorgd door de 7392, die werd ingezet op de dienst naar Lessines en de zonering Ghislenghien. Begin augustus 2009 werd 7337 tijdelijk weer in dienst genomen om een defecte locomotief van de 91-serie te vervangen die werd gebruikt voor het rangeren in de werkplaats van Charleroi-Sud.Dit is waarschijnlijk de laatste keer dat een 73 zal worden gebruikt door de NMBS. Tot nu toe hebben 14 locomotieven van de serie 73 een koper gevonden: TSP - 7305, 7324, 7325 en 7341 bij ; - 7304 naar CFV3V; - 7309 bij het Luxemburgse toeristische netwerk "Train 1900" in Fond-de-Gras; - en de 7380, 7382, 7383, 7387, 7390, 7391, 7394 en 7395 overgenomen door het Nederlandse bedrijf Rotterdam Feeding.
Technische gegevens
Nummering : 273.001 - 273.035: 1965 -1967; 7336 - 7375: 1973 -1974; 7376 - 7395: 1976 -1977.
Snelheid : 60 km/u
Asopstelling : C
Fabrikant : La Brugeoise en Nijvel 7326 t/m 7355 door ABR (Ateliers Belges Réunis)
Motor : Cockerill type TH695SA 550 kW (7301-7335) of 6T2240C0 530 kW (7336-7395)
Cilinders : 6 online
Vermogen : 550 kW
Snelheid : 950 tpm
Transmissie : Hydraulica, Voith L217
Lengte : 7301-7335: 11,170 mm, 7336-7395: 11,404 mm
Hoogte : 4280 mm
Minimale boogstraal : 75 meter
Bedrijfsgewicht : 56 tonen
Geschiedenis 7324
Nummer : 14/04/1966 - 31/12/1970 : 273.024 01/01/1971 : 7324
Levering : Geleverd aan NMBS op 14/04/1966
Stortingen : Monceau/Charleroi-Sud
Buiten werking : 12 december 2004 (Einde van de serie)
TSP : 2010
Huidige status: In werkende staat, niet gerestaureerd
  De oorsprong van de serie gaat terug tot het prille begin van de jaren 1960, toen de NMBS besloot om een massale bestelling van nieuwe rangeerlocomotieven te plaatsen met als doel de laatste stoomlocomotieven, voornamelijk types 53 en 81, definitief uit te faseren. De 73's werden geproduceerd in drie subseries van 1965 tot 1977: - 273.001 à 273.035 : 1962-1966; - 7336 à 7375 : 1973-1974; - 7376 à 7395 : 1976-1977. Ze werden allemaal gebouwd door Brugeoise et Nivelles in Nijvel, met uitzondering van 7326 tot 7335 geassembleerd door Ateliers Belges Réunis in Familleureux. De eerste 35 waren genummerd in type 273 (273.001 tot 273.035). De 73 waren uitgerust met een Cockerill TH695SA dieselmotor die 550 kW produceerde (7301-7335) of een 6T240CO motor die 530 kW produceerde (7336-7395). De afschrijving van de 73's begon in 2003, te beginnen met de machines uit de eerste tranche (7301 tot 7335). Deze waren uitgerust met de 6-cilinder Cockerill T695SA motor. Vanaf het begin van de jaren negentig werden de reserveonderdelen geleidelijk uitgefaseerd, wat al snel voor problemen zorgde. Als gevolg hiervan kregen de 7317 en 7320, waarvan de motoren ernstig beschadigd waren, een nieuwe Cockerill 6T240CO motor. Alle machines werden verbouwd tussen 1 maart 2003 en 12 december 2004. Voor meer details over de carrière van de 73 uit de eerste batch, zie EN LIGNES 67 pagina's 12 tot 23. De afschrijving van de machines van de 2e en 3e serie begon met de 7342, die op 1 mei 2004 buiten dienst werd gesteld. Op 31 december 2004 waren de 74 resterende locomotieven verdeeld over de depots in Charleroi-Sud (20, waarvan 1 in het park), Antwerpen-Noord (17), Merelbeke (11, allemaal in het park), Hasselt (6, waarvan 2 in het park) en Stockem (3, waarvan 2 in het park). De machines in het park staan er al sinds 31 december 2004, met het oog op hun latere overdracht aan de afdeling Infrastructuur. Het gaat om 7350 tot 7356, 7359, 7360, 7367 en 7368 in Merelbeke, 7338 en 7341 in Stockem, 7370 tot 7375 in Hasselt en 7343 in Charleroi-Sud. Op 20 februari 2005 werden zeven 73's verkocht aan Infrabel ter vervanging van locomotieven van de serie 91: - 7350, 7351 (onderhoud Kinkempois); - 7352, 7359 (onderhoud Charleroi-Sud); - 7354, 7355, 7360 (onderhoud Schaarbeek). Op 26 maart 2006 vond een grote herschikking plaats. Het personeelsbestand werd teruggebracht tot 43 machines.Zeven machines werden overgeplaatst naar Schaarbeek. Dit was de eerste keer dat de vestiging in Schaarbeek 73s gebruikte. De 7340 wordt overgebracht naar Infrabel (sneeuwploeg in Stockem). Op dat moment werd het personeelsbestand verdeeld tussen de depots van : - Charleroi-Sud (20 waarvan 1 in het park): - Schaarbeek (7), de naar Schaarbeek overgebrachte 7360, 7380 en 7393 werden rechtstreeks geparkeerd; - Hasselt (8, waarvan 2 in het park): - Merelbeke (4, alle geparkeerd); - Antwerpen-Noord (2, alle in park): - Stockem (2, allen in park). Op 3 juli 2006 vond een nieuwe reorganisatie plaats. De 7343, 7357, 7360, 7370, 7375, 7380, 7383, 7385 en 7393 werden afgeschreven, waardoor het personeelsbestand werd teruggebracht tot 22 eenheden: 14 in Charleroi-Sud en 8 in Schaarbeek. Maand na maand worden locomotieven uit dienst genomen. Sinds eind 2008 heeft Schaarbeek haar laatste 73 locomotieven verloren, terwijl die in Charleroi-Sud alleen nog worden gebruikt voor de vertrekken vanuit Bergen en Ath. Op 1 april 2009 waren er nog maar 8 locomotieven beschikbaar, allemaal uit de 3e tranche, terwijl 19 andere, allemaal uit de 2e tranche, in opslag stonden. Nadat de machinisten van Bergen en Ath waren opgeleid op de 77/78's, werden de 73's op 3 juli 2009 definitief uit dienst genomen. Het laatste uitstapje op die dag werd verzorgd door de 7392, die werd ingezet op de Lessines-dienst en de Ghislenghien-zoneringsdienst. Begin augustus 2009 werd 7337 tijdelijk opnieuw in dienst genomen om een defecte locomotief van de 91-reeks te vervangen, die werd ingezet voor rangeerwerk in de werkplaats van Charleroi-Sud. Dit was zeker het laatste gebruik van een 73 bij de NMBS.
Technische gegevens
Nummering : 7401 - 7410
Bouwjaar : 1977
Snelheid : 60 km/u
Asopstelling : C
Fabrikant : BN-CFC
Motor : ABC
Cilinders : 6 online
Vermogen : 550 kW
Maximumsnelheid : 750 tpm
Transmissie : Voith en Cockerill-Ougrée
Lengte : 11404 mm
Hoogte : 4280 mm
Breedte 3050 mm
Minimale boogstraal : 75 meter
Bedrijfsgewicht : 59 ton
Geschiedenis 7402
Nummer : 7402
Levering : Geleverd aan NMBS op 8 juli 1977
Stortingen : 08/07/1977: Monceau 02/09/1977: Antwerpen-Dam. 21/03/2000: Antwerpen-Noord 14/06/2009 : En parc 17/01/2012 : Hasselt 01/04/2012 : Antwerpen
Buiten werking: September 2017
TSP : November 2017
Huidige status: In werkende staat, niet gerestaureerd
Geschiedenis 8061
Nummer : 260.061 - 8061
Levering : geleverd aan NMBS op 08-07-1963
Stortingen : Schaarbeek 08-07-1963
Buiten werking : 01-12-2002
TSP: Januari 2003
Huidige status: In werkende staat, niet gerestaureerd
Technische gegevens
Nummering : 253.025-135 na 1971 8301-8325
Bouwjaar : 1955 - 1956
Snelheid : 50 km/u
Asopstelling : C
Fabrikant : Cockerill
Motor : Cockerill 695 SA
Cilinders : 6 online
Vermogen : 405 kW
Snelheid : 950 tpm
Transmissie : Voith
Lengte : 10750 mm
Hoogte : 3725 mm
Minimale boogstraal : 75 m
Bedrijfsgewicht : 57 ton
Geschiedenis 8320
Nummer : 253.020 - 8320
Levering : geleverd aan de NMBS in 1956
Stortingen : Monceau
Buiten werking : 1 juli 1994
TSP: September 2003
Huidige status: In ongerestaureerde werkende staat
Technische gegevens
Nummering : 250.101-135 na 1971 8426-8460
Bouwjaar : 1962 - 1963
Snelheid : 50 km/u
Asopstelling : C
Fabrikant : ABR
Motor : ABC 6 DUS
Cilinders : 6 online
Vermogen : 405 kW
Snelheid : 680 tpm
Transmissie : Voith
Lengte : 10650 mm
Hoogte : 3775 mm
Minimale boogstraal : 75 m
Bedrijfsgewicht : 55,8 ton
Geschiedenis 8428
Nummer : 250.103 - 8428
Levering : geleverd aan NMBS op 14/1/1963
Stortingen : zie onderstaande tabel
Buiten werking : 1 juli 2001-
TSP : Augustus 2001
Huidige status: In werkende staat, niet gerestaureerd
Van Bezoek Stortingen
14-01-1963 11-03-1963 Schaarbeek (FSR)
11-03-1963 11-06-1964 Haine St Pierre (GT)
11-06-1964 27-08-1964 Montzen (GMN)
27-08-1964 06-10-1964 Schaarbeek (FSR)
06-10-1964 09-08-1965 Hasselt (FHS)
09-08-1965 16-11-1966 Stockem (MKM)
16-11-1966 24-12-1968 Hasselt (FHS)
24-12-1968 04-08-1969 Haine St Pierre (GT)
04-08-1969 16-09-1969 Hasselt (FHS)
16-09-1969 21-04-1985 Haine St Pierre (GT)
21-04-1985 18-07-1995 Kinkempois (NK)
18-07-1995 01-06-1997 Antwerpen (FNDM/FNND)
01-06-1997 01-07-2001 Schaarbeek (FSR)
  Om de geleidelijke vervanging van de stoomlocomotieven te garanderen, bestelde de NMBS verschillende reeksen nieuwe diesellocomotieven. De 8428 werd geleverd met de tweede reeks, gebouwd tussen 1962 en 1964 door ABR (Ateliers Belges Réunis de Familleureux). Ze is in rijdende staat en in uitstekende algemene staat. Deze machine is niet ingeschreven om op het NMBS-net te rijden. Ze werd verschillende jaren gebruikt op de Chemin de Fer du Bocq (CFB) (www.cfbocq.be) om werktreinen te laten rijden. Hij werd afgelost door de CFL 806. Hij blijft tentoongesteld in Saint Ghislain, waar hij af en toe wordt gebruikt voor demonstratieritten voor de werkplaats.  
Technische gegevens
Nummering : 252.101-025 na 1971 8501-8525
Bouwjaar : 1956 - 1957
Snelheid : 50 km/u
Asopstelling : C
Fabrikant : FUF Haine St.-Pierre
Motor : ABC 6 DXS
Cilinders : 6 online
Vermogen : 405 kW
Snelheid : 680 tpm
Transmissie : Voith
Lengte : 10000 mm
Hoogte : 4080 mm
Minimale boogstraal : 75 m
Bedrijfsgewicht : 57,3 ton
Geschiedenis 8524
Nummer : 252.024 - 8524
Levering : Geleverd aan NMBS op 14/6/1957
Stortingen : 1957 - 1963: Monceau 1963 - 2001: Antwerpen Dam/Noord
Buiten werking : 1 juli 2001-
TSP : Maart 2002
Huidige status: In werkende staat, niet gerestaureerd
Technische gegevens
Nummering : 232.101-025 na 1971 9201-9225
Bouwjaar : 1960
Snelheid : 50 km/u
Asopstelling : C
Fabrikant : BN Nijvel
Motor : SEM 6K 113 HS
Cilinders : 6 online
Vermogen : 255 kW
Snelheid : 1300 tpm
Transmissie : Voith
Lengte : 10400 mm
Hoogte : 4200 mm
Minimale boogstraal : 75 m
Bedrijfsgewicht : 50,55 ton
Geschiedenis 9209
Nummer : 232.009 - 9209
Levering : Geleverd aan de NMBS op 8/9/1960
Stortingen : 1960 - 1960: Antwerpen Dam 1960 - 1976: Schaarbeek 1976 - 1995: IPV Merlebeke 1998 - 2001: groot werktuig CW-Salzinnes
Buiten werking : 18 april 1995
TSP : November 2001
Huidige status: In werkende staat, niet gerestaureerd
  In 1960 bestelde de NMBS een reeks van 25 locomotieven met laag vermogen bij de BN om rangeeroperaties uit te voeren in stations en om de motoren te gebruiken die al gebouwd waren voor een afgebroken reeks treinstellen. Ze werden verdeeld over de depots Antwerpen Dam en Schaarbeek. Later, met de komst van de nieuwe rangeerlocomotieven (serie 82), werden de meeste overgeheveld naar de afdeling infrastructuur. De 9209 werd in 1995 buiten dienst gesteld. In 1998 restaureerde de centrale werkplaats in Salzinnes bij Namen de locomotief voor deze doeleinden in de bijgebouwen van de werkplaats. In oktober 2001 werd de 9209 vervangen door een locomotief van de serie 80 en permanent gestald. TSP Mis deze kans niet om de 9209 te herstellen en aan de collectie toe te voegen.

Selecteer een afhaalpunt