Foto: Yves Steenebruggen, Purnode 11-04-2009
Technische gegevens | |
Nummering reeks: | 200.001 - 200.053 (eerste reeks met koelgroep BEHR) 200.054-200.093 (tweede reeks met koelgroep VOITH) tot 1971, na 1971 5101-5153 5154-5193 |
Bouwjaar reeks: | 1961 - 1963 |
Snelheid: | 120 km/u |
Asindeling: | Co Co |
Bouwer: | Cockerill |
Motor: | Cockerill-Baldwin 608A |
Cilinders: | 8 in lijn |
Vermogen: | 1435 kW, 1950 Pk |
Toerental: | 650 t/min |
Overbrenging: | Elektrisch (ACEC / SEM) |
Lengte: | 20160 mm |
Hoogte: | 4252 mm |
Minimum boogstraal: | 90 meter |
Rijvaardig gewicht: | 117/113,2 ton |
Levensloop 5183 | |
Nummer: | 200.083 – 5183 Cockerill 3907 |
Levering: | Geleverd aan de NMBS op 12 juni 1963 |
Stelplaatsen: | 1963: Schaarbeek 1963 - 1989: Hasselt 1989 - 1995: Antwerpen-Dam 1995 - 2001: Hasselt 2001 Antwerpen-Dam/Noord |
Buiten dienst: | 1 juli 2001 |
In bezit TSP: | Januari 2002 |
Huidige toestand: | Rijvaardig, Gerestaureerd, gehomologeerd door Infrabel |
Ze werd gerestaureerd gedurende 5 jaar tussen 2004 en 2009. Ze werd in de kleurstelling 1970 gestoken. De stuurposten werden volledig in het origineel gezet, dus met de groene verf. De derde koplampen op de stuurposten werden verwijderd zodat ze aan één kant enkel nog de dubbele lampen heeft en aan de andere kant enkele lampen. Aan deze kant werd er een koplamp van een stoomlocomotief geplaatst zoals dit in het begin was om naar het buitenland te mogen rijden.
Na de zeer bevredigende ervaring met de eerste reeks grootvermogen diesellocomotieven (reeks 201 (59)), besliste de NMBS om zijn dieselpark met een nieuwe reeks van 93 locomotieven - type 200 - uit te breiden.
Met dezelfde technische uitrusting als de reeks 201 (59), maar met enkele verbeteringen aan de dieselmotor, heeft de locomotief een vermogen van 1435 kW. Door hun groot vermogen waren ze in staat om zware reizigers- en goederentreinen te slepen op het ganse net, behalve op de Ardeense lijnen.
De reeks 200 werd uitgerust met drieassige draaistellen (CoCo).
Na de massale elektrificatie van het Belgische net werd de reeks 51 bijna uitsluitend ingezet in het goederenverkeer. Na 40 jaar dienst vertoonden de dieselmotoren slijtage waardoor ze in snel tempo op rust gesteld werden.
Foto: Yves Steenebruggen, Hasselt 15-10-1977
Foto: Yves Steenebruggen, Schulen 07-10-1978
Foto: Daniël Moens, Antwerpen-Noorderdokken 1978 of 1979
Foto: Jean-Luc Vanderhaegen, Schulen 12-01-1981
Foto: Jean-Luc Vanderhaegen, Diest 07-07-1981
Foto: Michel Hanssens, Wonck 22-03-1988
Foto: Johny Brauns, Schulen 11-03-1996
Foto: Johny Brauns, Leopoldsburg 30-05-2000
Foto: Sicco Dierdorp, Langerbrugge 29-05-2004
Foto: Michel Hanssens, Ciney 31-07-2005
Foto: Yves Steenebruggen, Purnode 10-04-2009
Foto: Philippe De Gieter, Holven 27-06-2009
© PFT-TSP Reproductie verboden zonder het akkoord van Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.