Foto: Jean-Luc Vanderhaegen, Saint-Ghislain 26-06-2010
Technische gegevens | |
Nummering reeks: | 1801 - 1806 |
Bouwjaar reeks: | 1973 - 1974 |
Snelheid: | 180 km/u |
Rijspanningen: | 1, 5 & 3 kv DC 25 kV 50 Hz 15 kV 16 2/3 Hz |
Asindeling: | C C |
Bouwer: | BN - Alsthom |
Tractiemotoren: | 2 |
Vermogen: | 4320 kW |
Lengte: | 22080 mm |
Hoogte: | 4220 mm |
Rijvaardig gewicht: | 113 ton |
Levensloop 1805 | |
Nummer: | 1805 |
Levering: | Geleverd aan de NMBS op 23/10/1974 |
Stelplaats: | Kinkempois |
Buiten dienst: | 1 augustus 1999 |
In bezit TSP: | Januari 2001 |
Huidige toestand: | Rijvaardig, niet gerestaureerd |
Deze reeks van 6 vierspannige (1500 V= / 3000 V= / 15000 V-16 2/3 Hz / 25000 V-50 Hz) locomotieven werd in 1973 gebouwd om de Trans-Europ-Express (TEE) verbindingen te herwaarderen. De locomotieven reeks 15 en 16 waren immers niet krachtig genoeg meer om de steeds langer en zwaarder wordende TEE-treinen te slepen.
De Franse locomotievenbouwer Alsthom uit Belfort reageerde op de offerte die door de NMBS was uitgeschreven en stelde een bijna identieke locomotief als de CC 40.100 van de SNCF voor. De Belgische bouwer BN uit Nivelles stond in voor de assemblage van deze machines in haar werkhuizen te Nivelles.
Deze voertuigen, 1801 tot 1806 genummerd, wogen 113 ton, en hadden een vermogen van 4400 kW (6050 pk) waardoor ze aan 180 km/h konden rijden. Door hun gespecialiseerde technische installaties waren deze locomotieven niet in staat om goederentreinen of stoptreinen te rijden. Dit was ook niet nodig, deze machines waren immers gebouwd voor het slepen van snelle reizigerstreinen.
Wegens het sterk afbouwen van de klassieke internationale treinen sinds de invoering van de Thalys -en Eurostartreinen, werden deze locomotieven de voorbije jaren werkloos opzij gezet. Ook omwille van hun dure en moeilijke onderhoudswerken werd beslist om deze locomotieven niet meer in te zetten. Aan het einde van hun carrière kon men deze locomotieven nog terugvinden op kop van de internationale treinen tussen Oostende en Keulen. Deze treinen werden daarna verzekerd door locs reeks 16.
Foto: Serge Martin, Bruxelles Midi 15-09-1980
Foto: Jean-Luc Vanderhaegen, Anderlecht 08-07-1983
Foto: Michel Hanssens, Köln Hbf 27-07-1994
Foto: Michel Hanssens, Eschweiler 01-01-1997
Foto: Michel Hanssens, Eilendorf 05-06-1997
Foto: Edwin Werner, 1805 avec voitures TEE, Bruxelles Nord 04-11-2007
Foto: Laurent Fraikin, Saint-Ghislain 01-12-2012
© PFT-TSP Reproductie verboden zonder het akkoord van Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.