Foto: Sicco Dierdorp, Dordrecht Zuid 23-06-2005
Technische gegevens | |
Nummering reeks: | 2515 t/m 2522, vernummerd als 2551 t/m 2558 |
Bouwjaar reeks: | 1960 |
Snelheid: | 130 km/u |
Rijspanningen: | 1,5 + 3 kV DC |
Asindeling: | BoBo |
Bouwer: | ACEC-SEM- Ateliers Métallurgiques de Nivelles |
Vermogen: | 1880 kW |
Lengte: | 18000 mm |
Hoogte: | 3755 mm |
Rijvaardig gewicht: | 84 ton |
Levensloop 2551 | |
Nummer: | 125.015 13-02-1961 2515 01-01-1971 2551 26-03-1974 |
EVN | 91 84 100 2551-7 NL-PFT sinds 22 mei 2019 |
Levering: | Geleverd aan de NMBS op 13-02-1961 |
Stelplaatsen: | 13-02-1961 Brussel-Zuid 30-09-1990 Schaarbeek 22-01-1995 Antwerpen-Noord |
Buiten dienst: | 05 juni 2009 |
In bezit TSP: | 17juni 2011 |
Huidige toestand: | Rijvaardig, niet gerestaureerd |
Sinds 17 juni 2011 maakt de 2551 officieel deel uit van onze uitgebreide materieelverzameling.
Tot in het midden van de zeventiger jaren werd de Beneluxdienst enerzijds gereden door de Benelux-motorstellen (hondekoppen) en anderzijds door gesleepte treinen die een frontwissel te Antwerpen-Centraal en een locwissel te Roosendaal noodzakelijk maakten.
Om deze dienstverlening, die steeds reizigers verloor sinds zijn oprichting in 1957, te verbeteren besloten de NMBS en de NS om nieuwe trek/duw-stellen in te zetten die zouden toelaten om de capaciteit van de treinen te verhogen en een aanzienlijke tijdwinst te realiseren door het vermijden van een locwissel in de stations van Antwerpen-Centraal en Roosendaal.
De NS zorgde voor het overgrote deel van de rijtuigen, de stuurstandrijtuigen inbegrepen, terwijl de NMBS acht locomotieven van de reeks 25 ombouwde tot tweespannige krachtvoertuigen, geschikt voor 1,5 en 3 kV. Het ging hier om de 2515 t/m 2522, vernummerd als 2551 t/m 2558. Voorts leverde de NMBS ook de I4-rijtuigen A en AB die in elk treinstel voorkwamen.
De ombouw van het materieel begon in 1972. De eerste locomotief van de reeks 25.5 verliet de CW Mechelen op 7 januari 1974. Het ging om de 2553, ex-2517. De laatste loc, de 2557, werd geleverd op 28 juni 1974. De 2551 verliet de werkplaats op 26 maart 1974.
De nieuwe trek/duwstellen werden getest vanaf 1 april 1974 tussen Brussel en Amsterdam (2 heen- en terugritten). De officiële dienst begon met de zomerregeling vanaf 26 mei 1974, met een tijdwinst van 15 minuten per traject als resultaat.
Na een zwaar ongeval op de overweg te Kapellen op 26 maart 1979 waarbij de 2557 zware schade opliep, werd deze herbouwd tot 2504”. De oorspronkelijke 2504, die zich op dat moment in de CW Mechelen bevond, werd in ijltempo verbouwd tot 2557“ en kwam al in november 1979 in dienst.
Vanaf 1986 werd dit verouderd materieel, waaronder ook nog de totaal versleten “hondekoppen”, die op geen enkel vlak nog aan de moderne comfortnormen beantwoordden, stap voor stap vervangen door nieuwe trekduwstellen die waren samengesteld uit ICR-rijtuigen van de NS, gesleept door een NMBS-locomotief van de reeks 11.
Op dat moment werden de 25.5’en werkloos en eind jaren 1980 werden zij ingezet voor het slepen van goederentreinen naar Charleroi via de lijnen 139 en 140.
Tengevolge de beslissing van de NS om geen locomotieven van de reeks 15 meer op het Nederlandse net toe te laten, werd de sleping van de internationale treinen en de TEE-verbinding Amsterdam - Paris tot Brussel-Zuid toevertrouwd aan de reeks 25.5. Gedurende de zomer werden zij eveneens gebruikt om de extra vakantietreinen naar Quévy te slepen. Op 28 mei 1995 waren zelfs vijf van deze locomotieven nodig om de zomerbeurtregeling af te ronden.
Het in dienst nemen van de Thalystreinen naar Amsterdam betekende het einde van de gesleepte internationale treinen. De 25.5’en werden van dan af hergebruikt voor het goederenverkeer, meer bepaald tussen Kijfhoek en Antwerpen maar evenzeer, afhankelijk van de noden naar Gent-Zeehaven, Moeskroen, Muizen, Leuven en zelfs naar Montzen.
In maart 1998 werden twee locomotieven verhuurd aan de nieuwe privémaatschappij Lovers Rail die een dienst onderhield tussen Amsterdam en Leiden. Er was slechts één enkel treinstel nodig om deze dienst te rijden. Het was samengesteld uit M2-rijtuigen van de NMBS, ingesloten door twee 25.5’en. Deze dienst viel weg bij het faillissement van de maatschappij in september 1999.
Vanaf 2000 verschenen zij tussen Sittard en Kinkempois.
De komst van de TRAXX’en betekende voor hen het definitieve einde. Begin 2009 werden de 25.5’en uiteindelijk geschrapt, met uitzondering van de 2554, die al verdween in 2007.
TSP besliste om één machine van deze reeks te behouden. De keuze viel op de 2551. Zij werd overgebracht van Antwerpen-Noord naar Schaarbeek op 9 juli 2011.
Al de andere 25.5’en zijn gesloopt of staan op het punt om afgebroken te worden. TSP bezit dus andermaal een uniek stuk!
Foto: Johny Brauns, Vorst 10-02-1985
Foto: Johny Brauns, Mechelen 11-06-1987
Foto: Michel Hanssens, Luxembourg 25-08-1990
Foto: Peter Van Gestel, Essen 28-05-2001
Foto: Peter Van Gestel, Blaregnies 17-04-2002
Foto : Sicco Dierdorp, Dordrecht Zuid 11-03-2007
Foto : Sicco Dierdorp, Dordrecht Zuid 11-03-2007
Foto : Michel Hanssens, Dordrecht-Zuid 27-03-2007
Foto : Jean-Luc Vanderhaegen, Dordrecht-Zuid 13-04-2007
© PFT-TSP Reproductie verboden zonder het akkoord van Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.