
Creatie van een vrachtwagengids
De grondwerken op spoor 2 in het station van Bauche werden vergemakkelijkt door de creatie van een vrachtwagengeleider door een van onze vrijwilligers. Dankzij deze ingenieuze constructie volstonden 2 vrijwilligers (een kraanmachinist en een dumperchauffeur), bijgestaan door 2 andere vrijwilligers, voor dit project.
De lorriegids verving het gebruik van een laser of spotting scope door een meetlat, waardoor de kraanmachinist zich kon concentreren op het grondwerk in plaats van regelmatig zijn cabine uit te moeten om de diepte van het grondwerk te meten.
Omdat het perron 30 cm hoger moest komen te liggen dan de bovenkant van de rails, was het belangrijk om het perron en de basis van het toekomstige spoor 2 op de juiste niveaus aan te aarden. Bovendien besparen nauwkeurige grondwerken tonnen ballast, een zeldzaam en duur goed voor een vereniging zonder subsidies.
Spoor 1, gereconstrueerd in 2020 met behulp van lasermetingen, werd gebruikt om de vrachtwagen te ondersteunen, waaraan een 6 meter lange horizontale houten paal was bevestigd die met tuidraden aan de vrachtwagen werd bevestigd.
Twee linialen, die met kettingen aan de paal waren bevestigd, gaven de te bereiken niveaus aan: dat van het perron en dat van het spoorbed dat lager ligt, d.w.z. 10 cm onder de basis van de dwarsliggers.
Ondanks de moeilijkheden van het terrein konden de vrijwilligers met deze vrachtwagen-gids het werk in 4 dagen voltooien, waarbij ze ervoor zorgden parallel te blijven aan spoor 1.


Dit vind je misschien ook leuk

De studies voor de Yvoir-tunnel gaan beginnen!
2 augustus 2024
Grondwerken op spoor 2
25 augustus 2021