-
Stationsbel
In Retrotrain in Saint-Ghislain zijn de restauratie- en verbeteringswerkzaamheden aan de oude bel van Nord Français, die vroeger in het station van Quiévrain stond en een directe verbinding had met het station Blanc-Misseron, voltooid. Deze bel, die vroeger werd gebruikt om douanebeambten te waarschuwen voor de aankomst van een te controleren trein, is in zijn oude glorie hersteld. https://www.pfttsp.be/wp-content/uploads/2025/05/Cloche.mp4
-
Prachtige kleuren
Een team dappere vrijwilligers heeft ons treinstel 4602 volledig opnieuw geschilderd. Het werk begon met het opknappen van de carrosserie, die in de loop der tijd zwaar beschadigd was geraakt. Nu is het klaar om onze passagiers te verwelkomen!
-
Een nieuwe generator
Om ervoor te zorgen dat onze restauranttreinen en andere activiteiten waarvoor veel elektriciteit nodig is soepel kunnen blijven draaien, hebben we geïnvesteerd in een nieuwe, betrouwbare generator. Dankzij deze investering kunnen we het seizoen met een gerust hart beginnen, tot grote vreugde van onze bezoekers.
-
Spoorwerk bij Dorinne
Sinds januari wordt er weer aan het spoor gewerkt in de aanloop naar ons volgende verkeersseizoen. Voor dit jaar zijn grote werken gepland, maar we moeten nog steeds onze 16 km spoor onderhouden. Oude houten dwarsliggers worden vervangen door nieuwe. Deze operatie werd vergemakkelijkt door gunstiger weer.
-
Diefstal van nieuwe uitrusting bij Dorinne!
Onze vereniging betreurt de zoveelste diefstal van materiaal van haar lijn in Dorinnes. Tijdens werkzaamheden aan het spoor ontdekte het team tot zijn verbijstering dat de reservewagen volledig leeggehaald was, inclusief reserveonderdelen en materiaal dat speciaal bestemd was voor het onderhoud van het spoor. De diefstal was vooral ontmoedigend en schrijnend omdat de gestolen uitrusting bedoeld was voor gebruik door...
-
Scan van de Yvoir-tunnel
Op 18 september kwam Amberg Engineering een scan maken van de Yvoir-tunnel. Dit type scan zal ons een 3D-beeld geven van de staat van de tunnel. Dankzij de verzamelde gegevens zal de VZW de uit te voeren werken kunnen inschatten en beoordelen. Dit is een zeer belangrijk moment voor de VZW, want deze onzichtbare stap zal de planning voor toekomstige werken bepalen...
-
Opruimen van taluds
Als onderdeel van het onderhoud van onze lijn moeten we onze kunstwerken en dijken controleren. Gezien de leeftijd van deze constructies moeten we er bijzondere aandacht aan besteden. We moeten sommige gebieden opnieuw opvullen met aarde, maar voordat we de operatie kunnen uitvoeren, moeten we een landmeter inschakelen om de omvang van het werk te beoordelen. Als dit werk niet...
-
De studies voor de Yvoir-tunnel gaan beginnen!
Na een lange periode van analyse en administratief werk zijn de voorbereidende werkzaamheden voor de studie van de Yvoir-tunnel op 16 augustus van start gegaan. Dankzij de niet aflatende inzet van een team vrijwilligers en de nauwe samenwerking met de steengroeven van Yvoir is de site nu klaar om de Zwitserse experts te ontvangen. Ze zullen innovatieve analysetechnieken gebruiken...
-
Creatie van een vrachtwagengids
De grondwerken op spoor 2 in het station van Bauche werden vergemakkelijkt door de creatie van een vrachtwagengeleider door een van onze vrijwilligers. Dankzij deze ingenieuze constructie volstonden 2 vrijwilligers (een kraanmachinist en een dumperchauffeur), bijgestaan door 2 andere vrijwilligers, voor dit project. De vrachtwagengeleider verving het gebruik van een laser of een telescoop door...
-
Grondwerken op spoor 2
In de eerste helft van augustus werden de werkzaamheden aan het station van Bauche hervat. In deze belangrijke fase van de werken werd een deel van de toekomstige spoorwegbedding voor spoor 2 voorbereid zodat, onder andere, bouwvoertuigen toegang konden krijgen tot de steengroeve van Bauche Yvoir. Historisch gezien was het station van Bauche terug op de rails gezet...