Treinstellen

Technische gegevens
Nummering : 602.01 - 602.06 en 603.01 - 603.30 vóór 1971 4231 - 4236 en 4301 - 4330 na 1971 4301 - 4336 van 1973 tot 1977, de 42's zijn gewijzigd van M naar TT en worden geleidelijk 43's
Bouwjaar : 1954 - 1956
Snelheid : 90 km/u
Asopstelling : 2′ B
Fabrikant : Nijvel
Motor : SEM 6K 103 HS
Cilinders : 6 online
Vermogen : 294 kW / 400 Cv
Snelheid : 1800 tpm
Transmissie : Voight
Lengte : 23800 mm
Hoogte : 3806 mm
Bedrijfsgewicht : 57,2 ton
Plaatsen : totaal: 139
Zitplaatsen : 1e klas: - 2e klas: 99
Geschiedenis 4333
Nummer : 602.03 4233 (op 1 jan 1971 4333 (in 1973)
UIC-nummer : 93 88 60-10 306-9
Levering : Geleverd aan NMBS op 18/2/1954
Stortingen : 1954-1957: Brussel-Zuid 1957-1971: Schaarbeek 1971-1972: Stockem 1972-1978: Bertrix 1979-1984: Kortrijk
Buiten werking : 9 november 1984
TSP : 1988
Huidige status: In werkende staat, goedgekeurd door Infrabel
  Het treinstel 4333 werd op 18 februari 1955 door Ateliers Métallurgiques de Nivelles aan de NMBS geleverd onder het nummer 602.03 (hernummerd tot 4233 op 1 januari 1971). Het was oorspronkelijk bestemd voor de dienst Brussel-Brussel-Nationaal en was uitgerust met een eerste klas compartiment en een grote bagagewagen. Daarna werd het gekoppeld aan het depot Brussel-Zuid (1955 tot 1957) en het depot Schaarbeek (1957 tot 1971). In december 1972 werden de 42-serie treinstellen omgebouwd tot 43 (verwijdering van de bagagewagen en de eerste klas) en werd de 4233 omgenummerd tot 4333. Het treinstel werd ingezet in de depots Stockem (1971 tot 1972), Bertrix (1972 tot 1978) en Kortrijk (1978 tot 1984). Het werd hervormd op 9 november 1984. TSP In 1988 werd het gered van de sloop en gerestaureerd om toeristische treinen te laten rijden.
Technische gegevens
Nummering : 605.01 - 605.10 na 1971 4501 - 4510
Bouwjaar : 1954 - 1956
Snelheid : 90 km/u
Asopstelling : A1 1A
Fabrikant : Germain Monceau
Motor : 2x GM 6 cil. 71N industrieel
Cilinders : 6 online
Vermogen : 261 kW / 356 pk
Snelheid : 1800 tpm
Transmissie : Voight
Lengte : 23800 mm
Hoogte : 3806 mm
Bedrijfsgewicht : 54,7 ton
Plaatsen : totaal: 139
Zitplaatsen : 1e klas: - 2e klas: 99
Geschiedenis 4506
Nummer : 605.06 - 4506
Levering : geleverd aan NMBS op 26/6/1954
Stortingen : 1955-1965: Landen 1965-1984: Haine St.-Pierre 1984-1991: Bertrix 1991-1992: Latour 1992-2002: Stockem
Buiten werking : 1 maart 2002
TSP : Oktober 2002
Huidige status: In werkende staat, niet gerestaureerd, goedgekeurd door Infrabel
Technische gegevens
Nummering : 554.01 - 554.20 voor 1971 4601 - 4620 na 1971
Bouwjaar : 1952
Snelheid : 80 km/u
Asopstelling : 1A A1
Fabrikant : Ragheno
Motor : GM 6cil. 71N
Cilinders : 6 online
Vermogen : 131 kW
Snelheid : 1800 tpm
Transmissie : Voight
Lengte : 16220 mm
Hoogte : 3400 mm
Bedrijfsgewicht : 24,1 ton
Plaatsen : totaal: 106
Zitplaatsen : 1e Klasse: - 2e Klasse: 71
Geschiedenis 4602
Nummer : 554.02 - 4602
UIC-nummer : 93 88 60-10 305-1
Levering : Geleverd aan NMBS op 04/07/1952
Stortingen : 1952-1959: Brugge 1959-1962: Merelbeke 1962-1965: Haine-St Pierre 1965-1987: Saint-Ghislain 1987-1993: M. Delcart (BVS)
Buiten werking : 23 november 1987
TSP : December 1993
Huidige status: In werkende staat, hersteld, goedgekeurd door Infrabel
Technische gegevens
Nummering : 554.01 - 554.20 tot in 1971 4601 - 4620 na 1971
Bouwjaar : 1952
Snelheid : 80 km/u
Asopstelling : 1A A1
Fabrikant : Ragheno
Motor : GM 6cil. 71N
Cilinders : 6 online
Vermogen : 131 kW
Snelheid : 1800 tpm
Transmissie : Voight
Lengte : 16220 mm
Hoogte : 3400 mm
Bedrijfsgewicht : 24,1 ton
Plaatsen : totaal: 106
Zitplaatsen : 1e Klasse: - 2e Klasse: 71
Geschiedenis 4605
Nummer : 554.05 - 4605
UIC-nummer : 93 88 60-50 301-1
Levering : Geleverd aan NMBS op 23/07/1952
Stortingen : 1952-1959: Brugge 1959-1962: Merelbeke 1962-1965: Haine-St Pierre 1965-1990: Saint-Ghislain
Buiten werking : 5 april 1990
TSP : April 1990
Huidige status: In werkende staat, wordt gerestaureerd, goedgekeurd door Infrabel
Technische gegevens
Nummering : 554.01 - 554.20 voor 1971 4601 - 4620 na 1971
Bouwjaar : 1952
Snelheid : 80 km/u
Asopstelling : 1A A1
Fabrikant : Ragheno
Motor : GM 6cil. 71N
Cilinders : 6 online
Vermogen : 131 kW
Snelheid : 1800 tpm
Transmissie : Voight
Lengte : 16220 mm
Hoogte : 3400 mm
Bedrijfsgewicht : 24,1 ton
Plaatsen : totaal: 106
Zitplaatsen : 1e Klasse: - 2e Klasse: 71
Geschiedenis 554.18 - 4618
Nummer : 554.18 - 4618
UIC-nummer : 93 88 60-50 304-5
Levering : Geleverd aan NMBS op 22/1/1953
Stortingen : 1953-1986: Haine-St Pierre
Buiten werking : Juni 1986
TSP : Juni 1986
Huidige status: In werkende staat, volledig gerestaureerd in een 1950-uitvoering, in twee tinten groen met eenvoudige witte koplampen. Ingeschreven bij de NMBS, maar kan niet worden gebruikt op het nationale netwerk vanwege aanpassingen aan het remsysteem.
Technische gegevens
Nummering : 553.01 - 553.25 en 554.01 - 554.25 553.01 - 553.25 met Brossel gasmotor, in 554.01 - 554.25 met Bernard gasmotor. Na de Tweede Wereldoorlog werd de gasmotor verwijderd en de 554.01 - 554.25 hernummerd als 553.26 - 553.50. Met de nieuwe nummering op 1-1-1971 waren er nog maar 11 stuks over en die kregen de nummers 4901 - 4911.
Bouwjaar : 1942
Snelheid : 66 km/u
Asopstelling : 1A A1
Fabrikant : Ateliers Germain in Monceau
Motor : Brossel 8 D 120 B
Cilinders : 8 online
Vermogen : 125 kW
Snelheid : 1800 tpm
Transmissie : Werktuigbouwkunde
Lengte : 15985 mm
Hoogte : 3410 mm
Bedrijfsgewicht : 32,3 ton
Plaatsen : Totaal: 120
Zitplaatsen : 1e Klasse: - 2e Klasse: 77
Geschiedenis 4906, ex. 553.29, ex. 554.04
Nummer : 4906, ex. 553.29, ex.554.04
Levering : Geleverd aan de NMBS in 1942
Stortingen : Laatste depot: Montzen TSP1985-1998: -CFV3V
Buiten werking : Juli 1980
TSP : Juni 1998
Huidige status: Wordt momenteel gerestaureerd
Technische gegevens
Nummering : 622.01 - 622.56 1941
Bouwjaar : 1939
Snelheid : 66 km/u
Asopstelling : B
Fabrikant : AC Mechelen
Motor : Brossel
Cilinders : 6 online
Vermogen : 95 kW
Snelheid : 1800 tpm
Transmissie : Werktuigbouwkunde
Lengte : 11335 mm
Hoogte : 3831 mm
Bedrijfsgewicht : 22,4 ton
Plaatsen : Totaal: -
Zitplaatsen : 1e Klasse: - 2e Klasse: 47
Geschiedenis 551.26, ex. 622.52, ex. ES-308
Nummer : 622,52 - van 1939 tot 1941 551.26 - van 1941 tot 09-06-1961 ES-308 - van 08-06-1961 tot +/- 1977
Levering : Geleverd aan de NMBS in 1939
Hervorming : PV 166 van 08-06-1961 (depot Gouvy)
Stortingen : Laatste depot: Gouvy: 1961-1977 ES Jemelle (ES-308) 1977-1984: Bertrix tee werktuig voor het rangeren van draaistellen op serie 43 treinstellen
Buiten werking : 1984
TSP : 1988
Huidige status: Wordt momenteel gerestaureerd Van 8 december 2010 tot 7 november 2012 was het in de TIO-school (Technisch Instituut Overpelt). Het houtwerk voor de binneninrichting moet opnieuw worden gemaakt. Daarnaast worden er ook nieuwe deuren en een batterijkast van hout gemaakt.

Selecteer een afhaalpunt