Diesellocomotieven hoofdlijn (HLD)
Technische gegevens | |
Nummering : | 1601 - 1604 |
Bouwjaar : | 1955 |
Snelheid : | 120 km/u |
Asopstelling : | Co Co |
Fabrikant : | AFB |
Motor : | GM 567C |
Cilinders : | 16 V-vormig |
Vermogen : | 1600 pk |
Maximumsnelheid : | 835 tpm |
Transmissie : | Elektrisch (GM) |
Lengte : | 19007 mm |
Hoogte : | 4237 mm |
Minimale boogstraal : | 90 meter |
Bedrijfsgewicht : | 108 ton |
Geschiedenis 1603 | |
Nummer : | CFL 1603 AFB 157 |
Levering : | Afgeleverd bij CFL op 15 april 1955 |
Stortingen : | 15 april 1955 Luxemburg 15 april 1996 Verkocht aan Vennbahn |
Buiten werking: | 19 september 1994 |
TSP : | Mei 2005 |
Huidige status: | In werkende staat, goedgekeurd door Infrabel |
De 202, 203 en 204 series
In 1954 bestelde de NMBS 40 locomotieven bij Anglo-Franco-Belge, waaronder 22 series 202 (202.001 - 202.022 / latere serie 52) met stoomverwarming voor passagiersvervoer en 18 series 203 (203.001 - 203.018 / latere serie 53) zonder stoomverwarming voor goederenvervoer.
Ze werden gebouwd onder licentie van GM.
Tijdens de bouw van de 202-serie werden de 202.019 - 202.022 door de NMBS verkocht aan de CFL en genummerd als 1601 - 1604.
202.019 - 1601 202.020 - 1602 202.021 - 1603 202.022 - 1604
Om de een of andere reden werd 202.014 niet als 202 serie geleverd, maar als 203.019.
Op dat moment was er ook behoefte aan snellere diesellocomotieven vanwege de introductie van de TEE (Trans Europ Express) treinen tussen Keulen en Parijs, die vanaf 1957 140 km/u konden rijden. Om deze redenen werden 4 extra eenheden besteld en gebouwd, 204.005 tot 204.008. Omdat deze 4 machines niet volstonden, werden de laatste 4 geleverde machines, 202.015 tot 202.018, minder dan 2 jaar na hun levering in 1955 snel omgebouwd in Schaarbeek begin 1957 en omgenummerd tot 204.005 tot 204.008.
Dit verklaart waarom er in 1957 slechts 13 locomotieven van de 202-serie (202.001 - 202.013) werden afgeleverd in plaats van de geplande 22 locomotieven.
De CFL 1603
Deze machine was dus besteld door de NMBS en had 202.021 moeten zijn, maar werd geleverd als 1603 aan CFL.
Technische gegevens | |
Nummering : | 1601 - 1604 |
Bouwjaar : | 1955 |
Snelheid : | 120 km/u |
Asopstelling : | Co Co |
Fabrikant : | AFB |
Motor : | GM 567C |
Cilinders : | 16 V-vormig |
Vermogen : | 1600 pk |
Maximumsnelheid : | 835 tpm |
Transmissie : | Elektrisch (GM) |
Lengte : | 19007 mm |
Hoogte : | 4237 mm |
Minimale boogstraal : | 90 m |
Bedrijfsgewicht : | 108 ton |
Geschiedenis 202.020 | |
Nummer : | CFL 1602 - genummerd 202.020 AFB 156 |
UIC-nummer : | 92 88 20-50 307-8 |
Levering : | Afgeleverd bij CFL op 2 april 1955 |
Stortingen : | Tot 1994 in dienst bij CFL 1995 - 1998: Märklin |
Buiten werking : | 1 mei 1994 |
TSP : | 1998 |
Huidige status: | In werkende staat, gerestaureerd in NMBS-kleuren, goedgekeurd door Infrabel |
De 202, 203 en 204 series
In 1954 bestelde de NMBS 40 locomotieven bij Anglo-Franco-Belge, waaronder 22 series 202 (202.001 - 202.022 / latere serie 52) met stoomverwarming voor passagiersvervoer en 18 series 203 (203.001 - 203.018 / latere serie 53) zonder stoomverwarming voor goederenvervoer.
Ze werden gebouwd onder licentie van GM.
Tijdens de bouw van de 202-serie werden de 202.019 - 202.022 door de NMBS verkocht aan de CFL en genummerd als 1601 - 1604.
202.019 - 1601 202.020 - 1602 202.021 - 1603 202.022 - 1604
Om de een of andere reden werd 202.014 niet als 202 serie geleverd, maar als 203.019.
Op dat moment was er ook behoefte aan snellere diesellocomotieven vanwege de introductie van de TEE (Trans Europ Express) treinen tussen Keulen en Parijs, die vanaf 1957 140 km/u konden rijden. Om deze redenen werden 4 extra eenheden besteld en gebouwd, 204.005 tot 204.008. Omdat deze 4 machines niet volstonden, werden de laatste 4 geleverde machines, 202.015 tot 202.018, minder dan 2 jaar na hun levering in 1955 snel omgebouwd in Schaarbeek begin 1957 en omgenummerd tot 204.005 tot 204.008.
Dit verklaart waarom er in 1957 slechts 13 locomotieven van de 202-serie (202.001 - 202.013) werden afgeleverd in plaats van de geplande 22 locomotieven.
CFL 1602 - 202.202
Deze machine werd dus besteld door de NMBS maar geleverd als 1602 aan CFL.
Nadat hij in 1996 buiten gebruik werd gesteld, werd hij in 1995 door Marklin gekocht als promotieartikel.
TSPIn 1998 werd 1602 aangekocht door de NMBS, herschilderd in de Belgische kleuren en hernummerd tot 202.020, het nummer dat het oorspronkelijk zou dragen voor de NMBS.
Technische gegevens | |
Nummering : | 200.001-200.053 (eerste serie met BEHR-koelaggregaat) 200.054-200.093 (tweede serie met VOITH-koelaggregaat) tot 1971, na 1971 5101-5153 5154-5193 |
Bouwjaar : | 1961 - 1963 |
Snelheid : | 120 km/u |
Asopstelling: | Co Co |
Fabrikant : | Cockerill |
Motor : | Cockerill-Baldwin 608A |
Cilinders : | 8 online |
Vermogen : | 1435 kW, 1950 Cv |
Snelheid : | 650 tpm |
Transmissie : | Elektrisch (ACEC / SEM) |
Lengte : | 20160 mm |
Hoogte : | 4252 mm |
Minimale boogstraal : | 90 meter |
Gewicht in werkende staat: | 117/113.2 toon |
Geschiedenis 5128 | |
Nummer : | 200.028 - 5128 Cockerill 3761 |
Levering : | Geleverd aan NMBS op 13 juni 1962 |
Stortingen: | 13/06/1962 - 16/01/1971: Schaarbeek 16/01/1971 - 31/05/1987: Kortrijk 31/05/1987 - 01/01/2001 Merelbeke |
Buiten werking : | 1 juli 2001 |
TSP: | Augustus 2001 |
Huidige status: | In werkende staat, wordt gerestaureerd |
De 200-serie
Na de zeer bevredigende ervaring met de eerste krachtige diesellocomotieven (serie 201 (59)), breidde de NMBS haar vloot van diesellocomotieven voor hoofdlijnen uit met een serie van 93 nieuwe locomotieven van het type 200.
Met dezelfde technische uitrusting als de 201 (59), maar met bepaalde verbeteringen aan de dieselmotor, bereikte het vermogen van deze locomotieven 1435 kW. Dankzij hun hoge vermogen konden ze zware passagiers- en goederentreinen trekken op alle lijnen van het netwerk, behalve de Ardense lijnen.
De 200's werden daarom uitgerust met drieassige draaistellen (Co-Co).
Met de grootschalige elektrificatie van het Belgische netwerk werden de 51 voornamelijk ingezet in het goederenvervoer. Na 40 jaar dienst begonnen de machines duidelijke tekenen van vermoeidheid te vertonen, waardoor ze in een gestaag tempo buiten dienst werden gesteld.
Technische gegevens | |
Nummering : | 200.001-200.053 (eerste serie met BEHR-koelaggregaat) 200.054-200.093 (tweede serie met VOITH-koelaggregaat) tot 1971, na 1971 5101-5153 5154-5193 |
Bouwjaar : | 1961 - 1963 |
Snelheid : | 120 km/u |
Asopstelling: | Co Co |
Fabrikant : | Cockerill |
Motor : | Cockerill-Baldwin 608A |
Cilinders : | 8 online |
Vermogen : | 1435 kW, 1950 Cv |
Snelheid : | 650 tpm |
Transmissie : | Elektrisch (ACEC / SEM) |
Lengte : | 20160 mm |
Hoogte : | 4252 mm |
Minimale boogstraal : | 90 meter |
Gewicht in werkende staat: | 117/113.2 toon |
Geschiedenis 5128 | |
Nummer : | 200.028 - 5128 Cockerill 3761 |
Levering : | Geleverd aan NMBS op 13 juni 1962 |
Stortingen: | 13/06/1962 - 16/01/1971: Schaarbeek 16/01/1971 - 31/05/1987: Kortrijk 31/05/1987 - 01/01/2001 Merelbeke |
Buiten werking : | 1 juli 2001 |
TSP: | Augustus 2001 |
Huidige status: | In werkende staat, wordt gerestaureerd |
De 200-serie
Na de zeer bevredigende ervaring met de eerste krachtige diesellocomotieven (serie 201 (59)), breidde de NMBS haar vloot van diesellocomotieven voor hoofdlijnen uit met een serie van 93 nieuwe locomotieven van het type 200.
Met dezelfde technische uitrusting als de 201 (59), maar met bepaalde verbeteringen aan de dieselmotor, bereikte het vermogen van deze locomotieven 1435 kW. Dankzij hun hoge vermogen konden ze zware passagiers- en goederentreinen trekken op alle lijnen van het netwerk, behalve de Ardense lijnen.
De 200's werden daarom uitgerust met drieassige draaistellen (Co-Co).
Met de grootschalige elektrificatie van het Belgische netwerk werden de 51 voornamelijk ingezet in het goederenvervoer. Na 40 jaar dienst begonnen de machines duidelijke tekenen van vermoeidheid te vertonen, waardoor ze in een gestaag tempo buiten dienst werden gesteld.
Technische gegevens | |
Nummering : | 200.001-200.053 (eerste serie met BEHR-koelaggregaat) 200.054-200.093 (tweede serie met VOITH-koelaggregaat) tot 1971, na 1971 5101-5153 5154-5193 |
Bouwjaar : | 1961 - 1963 |
Snelheid : | 120 km/u |
Asopstelling: | Co Co |
Fabrikant : | Cockerill |
Motor : | Cockerill-Baldwin 608A |
Cilinders : | 8 online |
Vermogen : | 1435 kW, 1950 Cv |
Snelheid : | 650 tpm |
Transmissie : | Elektrisch (ACEC / SEM) |
Lengte : | 20160 mm |
Hoogte : | 4252 mm |
Minimale boogstraal : | 90 meter |
Gewicht in werkende staat: | 117/113.2 toon |
Geschiedenis 5128 | |
Nummer : | 200.028 - 5128 Cockerill 3761 |
Levering : | Geleverd aan NMBS op 13 juni 1962 |
Stortingen: | 13/06/1962 - 16/01/1971: Schaarbeek 16/01/1971 - 31/05/1987: Kortrijk 31/05/1987 - 01/01/2001 Merelbeke |
Buiten werking : | 1 juli 2001 |
TSP: | Augustus 2001 |
Huidige status: | In werkende staat, wordt gerestaureerd |
De 200-serie
Na de zeer bevredigende ervaring met de eerste krachtige diesellocomotieven (serie 201 (59)), breidde de NMBS haar vloot van diesellocomotieven voor hoofdlijnen uit met een serie van 93 nieuwe locomotieven van het type 200.
Met dezelfde technische uitrusting als de 201 (59), maar met bepaalde verbeteringen aan de dieselmotor, bereikte het vermogen van deze locomotieven 1435 kW. Dankzij hun hoge vermogen konden ze zware passagiers- en goederentreinen trekken op alle lijnen van het netwerk, behalve de Ardense lijnen.
De 200's werden daarom uitgerust met drieassige draaistellen (Co-Co).
Met de grootschalige elektrificatie van het Belgische netwerk werden de 51 voornamelijk ingezet in het goederenvervoer. Na 40 jaar dienst begonnen de machines duidelijke tekenen van vermoeidheid te vertonen, waardoor ze in een gestaag tempo buiten dienst werden gesteld.
Technische gegevens | |
Nummering: | 5201-5217 |
Bouwjaar: | 1955 |
Snelheid: | 120 km/u |
Asopstelling : | Co Co |
Fabrikant: | AFB |
Motor: | GM 567C, nu een GM 645 |
Cilinders: | 16 V-vormig |
Vermogen: | 1265 Kw |
Rotatiesnelheid: | 835 tpm |
Transmissie: | Elektrisch (GM) |
Lengte: | 19007 mm |
Hoogte: | 4237 mm |
Minimale boogstraal: | 90 meter |
Gewicht in werkende staat: | 108 ton |
Geschiedenis 5205
Nummer : | 5205 (ex. 202.005) (AFB nr. 142) |
Levering : | Geleverd aan NMBS op 09-06-1955 |
Stortingen : | 09-06-1955 Haine-Saint-Pierre 11-06-1955 Ronet 12-09-1961 Schaarbeek 28-08-1962 Stockem 01-03-1965 Latour 28-05-1965 Bertrix 01-04-1976 Ronet 28-05-1990 Latour 01-06-1992 Stockem 15-12-2002 TUC RAIL (Stockem) |
Buiten werking: | 2012 |
TSP : | April 2013 |
Huidige status: | In werkende staat, wordt gerestaureerd |
De 52-serie
Deze locomotief, gebouwd door Anglo-Franco-Belge in La Croyère onder het nummer AFB 142, werd op 9 juni 1955 aanvaard door de NMBS in de werkplaats van Haine-Saint-Pierre. Op dat moment droeg hij het nummer 202.005.
Twee dagen later, op 11 juni 1955, voegde ze zich bij Ronet's studio.
Ze onderging haar eerste revisie in het Atelier Central in Salzinnes van 12 november 1957 tot 16 januari 1958. Ze verliet de werkplaats nog steeds met haar originele jurk aan.
Nadat ze in een strop terecht was gekomen, moest ze terug naar Salzinnes voor reparaties. Ze kwam op 20 augustus 1960 in de vloot en kwam op 21 oktober van datzelfde jaar weer tevoorschijn, dit keer in de vereenvoudigde groene kleurstelling.
Ze onderging haar tweede revisie in Salzinnes van 6 maart 1961 tot 29 april 1961.
Op 12 september 1961 werd hij overgeplaatst naar Schaarbeek om de vloot van machines van het type 204 (toekomstige serie 54) te versterken. Kort voor zijn aankomst in Schaarbeek kregen zijn neuzen het embleem met het gevleugelde wiel. Slechts één andere 202 had het gevleugelde wiel gekregen: 202.011, vermomd als 204.009 om te verschijnen op de Wereldtentoonstelling van Brussel in 1958.
In Schaarbeek werden de neuzen voorzien van een derde wit licht (afkomstig van een stoomlocomotief), zodat de trein op het Duitse netwerk kon rijden tot aan Keulen. De trein bleef echter niet lang in Brussel, want nog geen jaar later, op 28 augustus 1962, werd hij overgebracht naar Stockem. Toen verloor hij zijn derde witte licht.
Ze verhuisde naar Latour op 1 maart 1965 en werd al snel overgeplaatst naar Bertrix op 28 mei 1965.
Van 6 tot 16 januari 1969 onderging de 202.005 een tussentijdse revisie in de werkplaats van Latour.
Op 1 januari 1971 werd het vernummerd tot 5205.
Rond 1973 werd hij uitgerust met dubbele rood-witte koplampen.
Op 1 april 1976 vertrok hij van Bertrix naar Ronet. Eind 1977 onderging het een tussentijdse revisie en werd het overgeschilderd in een vereenvoudigde groene kleurstelling, maar zonder het gevleugelde wielmotief.
Rond 1979 werd het opnieuw uitgerust met een derde wit licht, maar deze keer met een aangelaste neuskegel.
Op 22 september 1982 ging ze weer naar de Centrale Werkplaats van Salzinnes om te worden uitgerust met drijvende cabines. Ze werd verminkt op 9 februari 1983.
De hoofdgenerator werd vervangen in Salzinnes tussen 19 december 1984 en 21 januari 1985.
Op 1 juni 1992 werd ze overgebracht naar de loods van Latour. Daar bleef ze tot de loods op 10 september 1993 werd gesloten, waarna ze naar de werkplaats in Stockem vertrok.
Van 27 juni 1994 tot 28 oktober 1994 onderging het een laatste tussentijdse herziening in Salzinnes.
De lijn Athus-Maas werd geëlektrificeerd en de nieuwe diesellocomotieven van de serie 77/78 werden in dienst gesteld. De locomotief werd hergebruikt door TUC RAIL en beëindigde zijn carrière op bouwplaatsen, met name rond Brussel (GEN) en bij de bouw van LGV 3 en 4.
Van 14 december 2003 tot 10 maart 2004 werd het geparkeerd. Daarna kwam hij weer in dienst tot 17 april 2009, toen hij weer werd geparkeerd. Hij werd nooit meer gebruikt en werd uiteindelijk in 2012 uit dienst genomen.
TSP Het werd in april 2013 aangekocht omdat het in goede algemene staat verkeerde. De restauratie begon in mei 2014 en zou in het voorjaar van 2015 voltooid moeten zijn. Hij zal dan worden ingezet op de lijn Le Bocq, waar hij 5215 zal vervangen, waarvan de carrosserie in deplorabele staat verkeert.
Technische gegevens | |
Nummering : | 201.001 - 201.055 tot 1971 in 5901-5955 na 01/01/1971 |
Bouwjaar : | 1955 |
Snelheid : | 120 km/u |
Asopstelling : | Bo Bo |
Fabrikant : | Cockerill |
Motor : | Cockerill-Baldwin 608A |
Cilinders : | 8 online |
Vermogen : | 1280 kW |
Maximale rotatiesnelheid: | 625 tpm |
Transmissie : | Elektrisch (ACEC-licentie Westinhouse) |
Lengte : | 16180 mm |
Hoogte : | 4120 mm |
Minimale boogstraal : | 75 meter |
Bedrijfsgewicht : | 87,2 ton |
Geschiedenis 5927 | |
Nummer : | 201.027 - 5927 Cockerill 3432 |
Levering : | Geleverd aan NMBS op 4 mei 1955 |
Stortingen : | 1955 - 1986: Haine-St.-Pierre 1986 - 1987: Merelbeke 1988 - 1993: M. Delcart (BVS) |
Buiten werking : | 31 december 1987 |
TSP : | December 1993 |
Technische gegevens | |
Nummering : | 201.001 - 201.055 tot 1971 in 5901-5955 na 01/01/1971 |
Bouwjaar : | 1955 |
Snelheid : | 120 km/u |
Asopstelling : | Bo Bo |
Fabrikant : | Cockerill |
Motor : | Cockerill-Baldwin 608A |
Cilinders : | 8 online |
Vermogen : | 1280 kW |
Maximale rotatiesnelheid: | 625 tpm |
Transmissie : | Elektrisch (ACEC-licentie Westinhouse) |
Lengte : | 16180 mm |
Hoogte : | 4120 mm |
Minimale boogstraal : | 75 meter |
Bedrijfsgewicht : | 87,2 ton |
Geschiedenis 5927 | |
Nummer : | 201.027 - 5927 Cockerill 3432 |
Levering : | Geleverd aan NMBS op 4 mei 1955 |
Stortingen : | 1955 - 1986: Haine-St.-Pierre 1986 - 1987: Merelbeke 1988 - 1993: M. Delcart (BVS) |
Buiten werking : | 31 december 1987 |
TSP : | December 1993 |
Technische gegevens | |
Nummering : | 210.001-210.006 (prototypen), tot 1971 na 6001-6006 en 210.007-091 tot 1971, na 1971 6007-6091 |
Bouwjaar : | 1963 - 1965 |
Snelheid : | 120 km/u |
Asopstelling : | Bo Bo |
Fabrikant : | Cockerill |
Motor : | Cockerill-Baldwin TH,8 95 SA |
Cilinders : | 8 online |
Vermogen : | 1030 kW |
Snelheid : | 1000 tpm |
Transmissie : | Elektrisch (ACEC/ SEM) |
Lengte : | 17150 mm |
Hoogte : | 4295 mm |
Minimale boogstraal : | 90 m |
Bedrijfsgewicht : | 78 ton |
Geschiedenis 6077 | |
Nummer : | 210.077 - 6077 Cockerill 4108 |
UIC-nummer : | 94 88 10-50 303-7 |
Levering : | Geleverd aan NMBS op 08-09-1965 |
Stortingen : | 08-09-1965 Kinkempois 01-10-1970 Hasselt |
Buiten werking : | 1 augustus 1986 |
TSP: | 17-07-1989 |
Huidige status: | In werkende staat en volledig hersteld in originele staat, goedgekeurd door Infrabel. |
Technische gegevens | |
Nummering : | 210.201-215 na 1971 6101-6115 |
Bouwjaar : | 1965 - 1966 |
Snelheid : | 120 km/u |
Asopstelling : | Bo Bo |
Fabrikant : | Cockerill |
Motor : | Cockerill-Baldwin TH,8 95 SA |
Cilinders : | 8 online |
Vermogen : | 1030 kW |
Snelheid : | 1000 tpm |
Transmissie : | Elektrisch (ACEC/ SEM) |
Lengte : | 17150 mm |
Hoogte : | 4295 mm |
Minimale boogstraal : | 90 m |
Bedrijfsgewicht : | 78 ton |
Geschiedenis 6106 | |
Nummer : | 210.206 - 6106 Cockerill 4127 |
UIC-nummer : | 94 88 10-50 302-9 |
Levering : | geleverd aan NMBS op 20/9/1965 |
Stortingen : | 1966 - 1985: Merelbeke 1986 - 1993: M. Delcart BVS |
Buiten werking : | 1 december 1985 |
TSP: | December 1993 |
Huidige status: | In werkende staat, niet gerestaureerd, goedgekeurd door Infrabel |
Technische gegevens | |
Nummering : | Prototypes: 212.001 - 212.003 met Flexicoil-draaistellen en 212.101 - 212.103 met BN draaistellen Productieseries: 212.104 - 212.233 212.001 - 212.003 tot 1971, na 6391 - 6393 212.101 - 212.233 tot 1971, na 6201 - 6333 |
Bouwjaar : | 1961-1966 |
Snelheid : | 120 km/u |
Asopstelling : | BoBo |
Fabrikant : | GM-BN |
Motor : | GM 12-567C |
Cilinders : | 12 in V |
Vermogen : | 1425 Pk |
Snelheid : | 275/835 tpm |
Transmissie : | Elektrisch (ACEC) |
Lengte : | 16790 mm |
Hoogte : | 4250 mm |
Minimale boogstraal : | 90 meter |
Bedrijfsgewicht : | 80 ton |
Geschiedenis 6289 | |
Nummer : | 212.189 - 6289 UIC 92 88 0062 089 |
Levering : | Geleverd aan NMBS op 02-03-1966 |
Stortingen : | Schaarbeek: 08-03-1966 Dendermonde: 25-05-1968 Hasselt: 14-12-1971 Dendermonde: 15-01-1981 Haine-St.-Pierre: 31-12-1981 Monceau: 03-06-1984 Kinkempois: 01-06-1986 |
Buiten werking : | 14 december 2003 |
TSP : | Juli 2005 |
Huidige status: | Catering |