Diesellocomotieven hoofdlijn (HLD)

Technische gegevens
Nummering :1601 - 1604
Bouwjaar :1955
Snelheid :120 km/u
Asopstelling :Co Co
Fabrikant :AFB
Motor :GM 567C
Cilinders :16 V-vormig
Vermogen :1600 pk
Maximumsnelheid :835 tpm
Transmissie :Elektrisch (GM)
Lengte :19007 mm
Hoogte :4237 mm
Minimale boogstraal :90 meter
Bedrijfsgewicht :108 ton
Geschiedenis 1603
Nummer :
CFL 1603 AFB 157
Levering :Afgeleverd bij CFL op 15 april 1955
Stortingen :
15 april 1955 Luxemburg 15 april 1996 Verkocht aan Vennbahn
Buiten werking:19 september 1994
TSP :Mei 2005
Huidige status:In werkende staat, goedgekeurd door Infrabel

 

De 202, 203 en 204 series

In 1954 bestelde de NMBS 40 locomotieven bij Anglo-Franco-Belge, waaronder 22 series 202 (202.001 - 202.022 / latere serie 52) met stoomverwarming voor passagiersvervoer en 18 series 203 (203.001 - 203.018 / latere serie 53) zonder stoomverwarming voor goederenvervoer. 

Ze werden gebouwd onder licentie van GM.

Tijdens de bouw van de 202-serie werden de 202.019 - 202.022 door de NMBS verkocht aan de CFL en genummerd als 1601 - 1604. 




202.019 - 1601 202.020 - 1602 202.021 - 1603 202.022 - 1604 

Om de een of andere reden werd 202.014 niet als 202 serie geleverd, maar als 203.019. 

Op dat moment was er ook behoefte aan snellere diesellocomotieven vanwege de introductie van de TEE (Trans Europ Express) treinen tussen Keulen en Parijs, die vanaf 1957 140 km/u konden rijden. Om deze redenen werden 4 extra eenheden besteld en gebouwd, 204.005 tot 204.008. Omdat deze 4 machines niet volstonden, werden de laatste 4 geleverde machines, 202.015 tot 202.018, minder dan 2 jaar na hun levering in 1955 snel omgebouwd in Schaarbeek begin 1957 en omgenummerd tot 204.005 tot 204.008. 

Dit verklaart waarom er in 1957 slechts 13 locomotieven van de 202-serie (202.001 - 202.013) werden afgeleverd in plaats van de geplande 22 locomotieven.

 

De CFL 1603 

Deze machine was dus besteld door de NMBS en had 202.021 moeten zijn, maar werd geleverd als 1603 aan CFL.

Technische gegevens
Nummering :1601 - 1604
Bouwjaar :1955
Snelheid :120 km/u
Asopstelling :Co Co
Fabrikant :AFB
Motor :GM 567C
Cilinders :16 V-vormig
Vermogen :1600 pk
Maximumsnelheid :835 tpm
Transmissie :Elektrisch (GM)
Lengte :19007 mm
Hoogte :4237 mm
Minimale boogstraal :90 m
Bedrijfsgewicht :108 ton
Geschiedenis 202.020
Nummer :
CFL 1602 - genummerd 202.020 AFB 156
UIC-nummer :92 88 20-50 307-8
Levering :Afgeleverd bij CFL op 2 april 1955
Stortingen :
Tot 1994 in dienst bij CFL 1995 - 1998: Märklin
Buiten werking :1 mei 1994
TSP :1998
Huidige status:In werkende staat, gerestaureerd in NMBS-kleuren, goedgekeurd door Infrabel

 

De 202, 203 en 204 series

In 1954 bestelde de NMBS 40 locomotieven bij Anglo-Franco-Belge, waaronder 22 series 202 (202.001 - 202.022 / latere serie 52) met stoomverwarming voor passagiersvervoer en 18 series 203 (203.001 - 203.018 / latere serie 53) zonder stoomverwarming voor goederenvervoer.

Ze werden gebouwd onder licentie van GM.

Tijdens de bouw van de 202-serie werden de 202.019 - 202.022 door de NMBS verkocht aan de CFL en genummerd als 1601 - 1604.




202.019 - 1601 202.020 - 1602 202.021 - 1603 202.022 - 1604

Om de een of andere reden werd 202.014 niet als 202 serie geleverd, maar als 203.019.

Op dat moment was er ook behoefte aan snellere diesellocomotieven vanwege de introductie van de TEE (Trans Europ Express) treinen tussen Keulen en Parijs, die vanaf 1957 140 km/u konden rijden. Om deze redenen werden 4 extra eenheden besteld en gebouwd, 204.005 tot 204.008. Omdat deze 4 machines niet volstonden, werden de laatste 4 geleverde machines, 202.015 tot 202.018, minder dan 2 jaar na hun levering in 1955 snel omgebouwd in Schaarbeek begin 1957 en omgenummerd tot 204.005 tot 204.008.

Dit verklaart waarom er in 1957 slechts 13 locomotieven van de 202-serie (202.001 - 202.013) werden afgeleverd in plaats van de geplande 22 locomotieven.

 

CFL 1602 - 202.202

Deze machine werd dus besteld door de NMBS maar geleverd als 1602 aan CFL.

Nadat hij in 1996 buiten gebruik werd gesteld, werd hij in 1995 door Marklin gekocht als promotieartikel.

TSPIn 1998 werd 1602 aangekocht door de NMBS, herschilderd in de Belgische kleuren en hernummerd tot 202.020, het nummer dat het oorspronkelijk zou dragen voor de NMBS.

Technische gegevens
Nummering :



200.001-200.053 (eerste serie met BEHR-koelaggregaat) 200.054-200.093 (tweede serie met VOITH-koelaggregaat) tot 1971, na 1971 5101-5153 5154-5193
Bouwjaar :1961 - 1963
Snelheid :120 km/u
Asopstelling:Co Co
Fabrikant :Cockerill
Motor :Cockerill-Baldwin 608A
Cilinders :8 online
Vermogen :1435 kW, 1950 Cv
Snelheid :650 tpm
Transmissie :Elektrisch (ACEC / SEM)
Lengte :20160 mm
Hoogte :4252 mm
Minimale boogstraal :90 meter
Gewicht in werkende staat:117/113.2 toon
Geschiedenis 5128
Nummer :
200.028 - 5128 Cockerill 3761
Levering :Geleverd aan NMBS op 13 juni 1962
Stortingen:

13/06/1962 - 16/01/1971: Schaarbeek 16/01/1971 - 31/05/1987: Kortrijk 31/05/1987 - 01/01/2001 Merelbeke
Buiten werking :1 juli 2001
TSP:Augustus 2001
Huidige status:In werkende staat, wordt gerestaureerd

De 200-serie

Na de zeer bevredigende ervaring met de eerste krachtige diesellocomotieven (serie 201 (59)), breidde de NMBS haar vloot van diesellocomotieven voor hoofdlijnen uit met een serie van 93 nieuwe locomotieven van het type 200.

Met dezelfde technische uitrusting als de 201 (59), maar met bepaalde verbeteringen aan de dieselmotor, bereikte het vermogen van deze locomotieven 1435 kW. Dankzij hun hoge vermogen konden ze zware passagiers- en goederentreinen trekken op alle lijnen van het netwerk, behalve de Ardense lijnen.

De 200's werden daarom uitgerust met drieassige draaistellen (Co-Co).

Met de grootschalige elektrificatie van het Belgische netwerk werden de 51 voornamelijk ingezet in het goederenvervoer. Na 40 jaar dienst begonnen de machines duidelijke tekenen van vermoeidheid te vertonen, waardoor ze in een gestaag tempo buiten dienst werden gesteld.

 

Technische gegevens
Nummering :



200.001-200.053 (eerste serie met BEHR-koelaggregaat) 200.054-200.093 (tweede serie met VOITH-koelaggregaat) tot 1971, na 1971 5101-5153 5154-5193
Bouwjaar :1961 - 1963
Snelheid :120 km/u
Asopstelling:Co Co
Fabrikant :Cockerill
Motor :Cockerill-Baldwin 608A
Cilinders :8 online
Vermogen :1435 kW, 1950 Cv
Snelheid :650 tpm
Transmissie :Elektrisch (ACEC / SEM)
Lengte :20160 mm
Hoogte :4252 mm
Minimale boogstraal :90 meter
Gewicht in werkende staat:117/113.2 toon
Geschiedenis 5128
Nummer :
200.028 - 5128 Cockerill 3761
Levering :Geleverd aan NMBS op 13 juni 1962
Stortingen:

13/06/1962 - 16/01/1971: Schaarbeek 16/01/1971 - 31/05/1987: Kortrijk 31/05/1987 - 01/01/2001 Merelbeke
Buiten werking :1 juli 2001
TSP:Augustus 2001
Huidige status:In werkende staat, wordt gerestaureerd

De 200-serie

Na de zeer bevredigende ervaring met de eerste krachtige diesellocomotieven (serie 201 (59)), breidde de NMBS haar vloot van diesellocomotieven voor hoofdlijnen uit met een serie van 93 nieuwe locomotieven van het type 200.

Met dezelfde technische uitrusting als de 201 (59), maar met bepaalde verbeteringen aan de dieselmotor, bereikte het vermogen van deze locomotieven 1435 kW. Dankzij hun hoge vermogen konden ze zware passagiers- en goederentreinen trekken op alle lijnen van het netwerk, behalve de Ardense lijnen.

De 200's werden daarom uitgerust met drieassige draaistellen (Co-Co).

Met de grootschalige elektrificatie van het Belgische netwerk werden de 51 voornamelijk ingezet in het goederenvervoer. Na 40 jaar dienst begonnen de machines duidelijke tekenen van vermoeidheid te vertonen, waardoor ze in een gestaag tempo buiten dienst werden gesteld.

 

Technische gegevens
Nummering :



200.001-200.053 (eerste serie met BEHR-koelaggregaat) 200.054-200.093 (tweede serie met VOITH-koelaggregaat) tot 1971, na 1971 5101-5153 5154-5193
Bouwjaar :1961 - 1963
Snelheid :120 km/u
Asopstelling:Co Co
Fabrikant :Cockerill
Motor :Cockerill-Baldwin 608A
Cilinders :8 online
Vermogen :1435 kW, 1950 Cv
Snelheid :650 tpm
Transmissie :Elektrisch (ACEC / SEM)
Lengte :20160 mm
Hoogte :4252 mm
Minimale boogstraal :90 meter
Gewicht in werkende staat:117/113.2 toon
Geschiedenis 5128
Nummer :
200.028 - 5128 Cockerill 3761
Levering :Geleverd aan NMBS op 13 juni 1962
Stortingen:

13/06/1962 - 16/01/1971: Schaarbeek 16/01/1971 - 31/05/1987: Kortrijk 31/05/1987 - 01/01/2001 Merelbeke
Buiten werking :1 juli 2001
TSP:Augustus 2001
Huidige status:In werkende staat, wordt gerestaureerd

De 200-serie

Na de zeer bevredigende ervaring met de eerste krachtige diesellocomotieven (serie 201 (59)), breidde de NMBS haar vloot van diesellocomotieven voor hoofdlijnen uit met een serie van 93 nieuwe locomotieven van het type 200.

Met dezelfde technische uitrusting als de 201 (59), maar met bepaalde verbeteringen aan de dieselmotor, bereikte het vermogen van deze locomotieven 1435 kW. Dankzij hun hoge vermogen konden ze zware passagiers- en goederentreinen trekken op alle lijnen van het netwerk, behalve de Ardense lijnen.

De 200's werden daarom uitgerust met drieassige draaistellen (Co-Co).

Met de grootschalige elektrificatie van het Belgische netwerk werden de 51 voornamelijk ingezet in het goederenvervoer. Na 40 jaar dienst begonnen de machines duidelijke tekenen van vermoeidheid te vertonen, waardoor ze in een gestaag tempo buiten dienst werden gesteld.

 

Technische gegevens
Nummering:5201-5217
Bouwjaar:1955
Snelheid:120 km/u
Asopstelling :Co Co
Fabrikant:AFB
Motor:GM 567C, nu een GM 645
Cilinders:16 V-vormig
Vermogen:1265 Kw
Rotatiesnelheid:835 tpm
Transmissie:Elektrisch (GM)
Lengte:19007 mm
Hoogte:4237 mm
Minimale boogstraal:90 meter
Gewicht in werkende staat:108 ton

 

Geschiedenis 5205

Nummer :5205 (ex. 202.005) (AFB nr. 142)
Levering :Geleverd aan NMBS op 09-06-1955
Stortingen :








09-06-1955 Haine-Saint-Pierre 11-06-1955 Ronet 12-09-1961 Schaarbeek 28-08-1962 Stockem 01-03-1965 Latour 28-05-1965 Bertrix 01-04-1976 Ronet 28-05-1990 Latour 01-06-1992 Stockem 15-12-2002 TUC RAIL (Stockem)
Buiten werking:2012
TSP :April 2013
Huidige status:In werkende staat, wordt gerestaureerd

 

 De 52-serie

Deze locomotief, gebouwd door Anglo-Franco-Belge in La Croyère onder het nummer AFB 142, werd op 9 juni 1955 aanvaard door de NMBS in de werkplaats van Haine-Saint-Pierre. Op dat moment droeg hij het nummer 202.005.

Twee dagen later, op 11 juni 1955, voegde ze zich bij Ronet's studio.

Ze onderging haar eerste revisie in het Atelier Central in Salzinnes van 12 november 1957 tot 16 januari 1958. Ze verliet de werkplaats nog steeds met haar originele jurk aan.

Nadat ze in een strop terecht was gekomen, moest ze terug naar Salzinnes voor reparaties. Ze kwam op 20 augustus 1960 in de vloot en kwam op 21 oktober van datzelfde jaar weer tevoorschijn, dit keer in de vereenvoudigde groene kleurstelling.

Ze onderging haar tweede revisie in Salzinnes van 6 maart 1961 tot 29 april 1961.

Op 12 september 1961 werd hij overgeplaatst naar Schaarbeek om de vloot van machines van het type 204 (toekomstige serie 54) te versterken. Kort voor zijn aankomst in Schaarbeek kregen zijn neuzen het embleem met het gevleugelde wiel. Slechts één andere 202 had het gevleugelde wiel gekregen: 202.011, vermomd als 204.009 om te verschijnen op de Wereldtentoonstelling van Brussel in 1958.


In Schaarbeek werden de neuzen voorzien van een derde wit licht (afkomstig van een stoomlocomotief), zodat de trein op het Duitse netwerk kon rijden tot aan Keulen. De trein bleef echter niet lang in Brussel, want nog geen jaar later, op 28 augustus 1962, werd hij overgebracht naar Stockem. Toen verloor hij zijn derde witte licht.

Ze verhuisde naar Latour op 1 maart 1965 en werd al snel overgeplaatst naar Bertrix op 28 mei 1965.

Van 6 tot 16 januari 1969 onderging de 202.005 een tussentijdse revisie in de werkplaats van Latour.

Op 1 januari 1971 werd het vernummerd tot 5205.

Rond 1973 werd hij uitgerust met dubbele rood-witte koplampen.

Op 1 april 1976 vertrok hij van Bertrix naar Ronet. Eind 1977 onderging het een tussentijdse revisie en werd het overgeschilderd in een vereenvoudigde groene kleurstelling, maar zonder het gevleugelde wielmotief.

Rond 1979 werd het opnieuw uitgerust met een derde wit licht, maar deze keer met een aangelaste neuskegel.

Op 22 september 1982 ging ze weer naar de Centrale Werkplaats van Salzinnes om te worden uitgerust met drijvende cabines. Ze werd verminkt op 9 februari 1983.

De hoofdgenerator werd vervangen in Salzinnes tussen 19 december 1984 en 21 januari 1985.

Op 1 juni 1992 werd ze overgebracht naar de loods van Latour. Daar bleef ze tot de loods op 10 september 1993 werd gesloten, waarna ze naar de werkplaats in Stockem vertrok.

Van 27 juni 1994 tot 28 oktober 1994 onderging het een laatste tussentijdse herziening in Salzinnes.

De lijn Athus-Maas werd geëlektrificeerd en de nieuwe diesellocomotieven van de serie 77/78 werden in dienst gesteld. De locomotief werd hergebruikt door TUC RAIL en beëindigde zijn carrière op bouwplaatsen, met name rond Brussel (GEN) en bij de bouw van LGV 3 en 4.

Van 14 december 2003 tot 10 maart 2004 werd het geparkeerd. Daarna kwam hij weer in dienst tot 17 april 2009, toen hij weer werd geparkeerd. Hij werd nooit meer gebruikt en werd uiteindelijk in 2012 uit dienst genomen.

TSP Het werd in april 2013 aangekocht omdat het in goede algemene staat verkeerde. De restauratie begon in mei 2014 en zou in het voorjaar van 2015 voltooid moeten zijn. Hij zal dan worden ingezet op de lijn Le Bocq, waar hij 5215 zal vervangen, waarvan de carrosserie in deplorabele staat verkeert.

Technische gegevens
Nummering : 201.001 - 201.055 tot 1971 in 5901-5955 na 01/01/1971
Bouwjaar : 1955
Snelheid : 120 km/u
Asopstelling : Bo Bo
Fabrikant : Cockerill
Motor : Cockerill-Baldwin 608A
Cilinders : 8 online
Vermogen : 1280 kW
Maximale rotatiesnelheid: 625 tpm
Transmissie : Elektrisch (ACEC-licentie Westinhouse)
Lengte : 16180 mm
Hoogte : 4120 mm
Minimale boogstraal : 75 meter
Bedrijfsgewicht : 87,2 ton
Geschiedenis 5927
Nummer : 201.027 - 5927 Cockerill 3432
Levering : Geleverd aan NMBS op 4 mei 1955
Stortingen : 1955 - 1986: Haine-St.-Pierre 1986 - 1987: Merelbeke 1988 - 1993: M. Delcart (BVS)
Buiten werking : 31 december 1987
TSP : December 1993
 
Technische gegevens
Nummering : 201.001 - 201.055 tot 1971 in 5901-5955 na 01/01/1971
Bouwjaar : 1955
Snelheid : 120 km/u
Asopstelling : Bo Bo
Fabrikant : Cockerill
Motor : Cockerill-Baldwin 608A
Cilinders : 8 online
Vermogen : 1280 kW
Maximale rotatiesnelheid: 625 tpm
Transmissie : Elektrisch (ACEC-licentie Westinhouse)
Lengte : 16180 mm
Hoogte : 4120 mm
Minimale boogstraal : 75 meter
Bedrijfsgewicht : 87,2 ton
Geschiedenis 5927
Nummer : 201.027 - 5927 Cockerill 3432
Levering : Geleverd aan NMBS op 4 mei 1955
Stortingen : 1955 - 1986: Haine-St.-Pierre 1986 - 1987: Merelbeke 1988 - 1993: M. Delcart (BVS)
Buiten werking : 31 december 1987
TSP : December 1993
 
Technische gegevens
Nummering : 210.001-210.006 (prototypen), tot 1971 na 6001-6006 en 210.007-091 tot 1971, na 1971 6007-6091
Bouwjaar : 1963 - 1965
Snelheid : 120 km/u
Asopstelling : Bo Bo
Fabrikant : Cockerill
Motor : Cockerill-Baldwin TH,8 95 SA
Cilinders : 8 online
Vermogen : 1030 kW
Snelheid : 1000 tpm
Transmissie : Elektrisch (ACEC/ SEM)
Lengte : 17150 mm
Hoogte : 4295 mm
Minimale boogstraal : 90 m
Bedrijfsgewicht : 78 ton
Geschiedenis 6077
Nummer : 210.077 - 6077 Cockerill 4108
UIC-nummer : 94 88 10-50 303-7
Levering : Geleverd aan NMBS op 08-09-1965
Stortingen : 08-09-1965 Kinkempois 01-10-1970 Hasselt
Buiten werking : 1 augustus 1986
TSP: 17-07-1989
Huidige status: In werkende staat en volledig hersteld in originele staat, goedgekeurd door Infrabel.
Technische gegevens
Nummering : 210.201-215 na 1971 6101-6115
Bouwjaar : 1965 - 1966
Snelheid : 120 km/u
Asopstelling : Bo Bo
Fabrikant : Cockerill
Motor : Cockerill-Baldwin TH,8 95 SA
Cilinders : 8 online
Vermogen : 1030 kW
Snelheid : 1000 tpm
Transmissie : Elektrisch (ACEC/ SEM)
Lengte : 17150 mm
Hoogte : 4295 mm
Minimale boogstraal : 90 m
Bedrijfsgewicht : 78 ton
Geschiedenis 6106
Nummer : 210.206 - 6106 Cockerill 4127
UIC-nummer : 94 88 10-50 302-9
Levering : geleverd aan NMBS op 20/9/1965
Stortingen : 1966 - 1985: Merelbeke 1986 - 1993: M. Delcart BVS
Buiten werking : 1 december 1985
TSP: December 1993
Huidige status: In werkende staat, niet gerestaureerd, goedgekeurd door Infrabel
 
Technische gegevens
Nummering : Prototypes: 212.001 - 212.003 met Flexicoil-draaistellen en 212.101 - 212.103 met BN draaistellen Productieseries: 212.104 - 212.233 212.001 - 212.003 tot 1971, na 6391 - 6393 212.101 - 212.233 tot 1971, na 6201 - 6333
Bouwjaar : 1961-1966
Snelheid : 120 km/u
Asopstelling : BoBo
Fabrikant : GM-BN
Motor : GM 12-567C
Cilinders : 12 in V
Vermogen : 1425 Pk
Snelheid : 275/835 tpm
Transmissie : Elektrisch (ACEC)
Lengte : 16790 mm
Hoogte : 4250 mm
Minimale boogstraal : 90 meter
Bedrijfsgewicht : 80 ton
Geschiedenis 6289
Nummer : 212.189 - 6289 UIC 92 88 0062 089
Levering : Geleverd aan NMBS op 02-03-1966
Stortingen : Schaarbeek: 08-03-1966 Dendermonde: 25-05-1968 Hasselt: 14-12-1971 Dendermonde: 15-01-1981 Haine-St.-Pierre: 31-12-1981 Monceau: 03-06-1984 Kinkempois: 01-06-1986
Buiten werking : 14 december 2003
TSP : Juli 2005
Huidige status: Catering

Selecteer een afhaalpunt