Geschiedenis

Oprichting van de VZW

De vzw Toerisme Spoorweg en Patrimonium TSP) werd opgericht op 11 augustus 1988.  

In de loop der jaren is de collectie gestaag gegroeid en bevat nu niet minder dan 5 stoomlocomotieven, 27 diesellocomotieven, 8 elektrische locomotieven, 17 rijtuigen, verschillende treinstellen, wagons en apparatuur voor spooronderhoud.

De rijke collectie is niet beperkt tot motoruitrusting, maar omvat ook andere gebieden zoals spoor, seinen, documentatie, enz. 

Het bijzondere aan TSP dat het reizen in historisch materieel op het netwerk aanbiedt, net als andere landen. Naast deze bijzonderheid brengt het ook een groot aantal unieke publicaties uit.

De VZW bestaat uit vrijwilligers met verschillende achtergronden, leeftijden en geslachten. Iedereen heeft zijn eigen vaardigheden en vereisten.

Deze vrijwilligers werken in hun vrije tijd.

Waarom is het TSP opgericht TSP

De TSP dit idee door Belgische spoorwegkennis en -erfgoed door te geven aan toekomstige generaties.

De globale context heeft aangetoond dat België lijdt onder een gebrek aan erkenning van zijn erfgoed en geschiedenis. De afwezigheid van een museum dat die naam waardig is en het gebrek aan enige officiële wil om in deze zeer specifieke richting te werken, hebben aangetoond dat er dringend nood is aan een andere aanpak. 

Andere verenigingen zijn eerder begonnen, maar hun acties zijn niet voldoende om het uitgebreide gebied van het spoorwegerfgoed te bestrijken. De acties van TSP dus complementair en niet concurrerend ten opzichte van deze verenigingen.

Het doel van TSP in twee essentiële punten worden samengevat: een collectie bewaren voor toekomstige generaties en deze zo levendig mogelijk maken.

Voor wie TSP ?

Het TSP richt zich TSP alleen op een kleine groep die al overtuigd is van de zaak.

De doelgroep wordt al genoemd in het bestaansrecht van TSP. Het gaat om het grote publiek en niet alleen om een groep die gepassioneerd is door spoorweggeschiedenis.

Dit kan als volgt worden geïdentificeerd:

  • De gezinnen ;
  • Mensen met beperkte mobiliteit;
  • Scholen ;
  • De groepen ;
  • Koppels;
  • Individuen;
  • Liefhebbers.

Waarom lijn 128?

Een toeristische route is een showcase voor de VZW.

Het idee was om een eigen ruimte voor de vereniging te hebben, zodat ze haar materiaal naar eigen inzicht kon uitbreiden. De collectie was zo omvangrijk dat de TSP te krap voelde in haar huidige onderkomen.

Bovendien is het met een toeristische lijn gemakkelijker om een breder publiek te bereiken en een deel van het door het TSP verzamelde erfgoed onder de aandacht te brengen.

De ervaring van andere toeristische lijnen in Frankrijk en elders laat zien hoe belangrijk het is om een eigen lijn te hebben om winstgevende activiteiten te ontwikkelen. Zonder een eigen lijn komt de ontwikkeling van het erfgoed in gevaar.

128 werd om een aantal redenen gekozen. Maar vooral de geografische ligging, de algemene toestand en het potentieel waren doorslaggevend.

Huidige situatie

De Bocq-spoorlijn is nog in aanbouw en de activiteiten en keuzes die zijn gemaakt, garanderen de duurzaamheid ervan nog niet.

We herinneren eraan dat de Chemin de Fer du Bocq in eerste instantie niet werd opgericht om er een toeristische spoorweg van te maken, maar om er gerestaureerde voertuigen te laten circuleren in Saint-Ghislain en Schaarbeek.

Lijn 128 heeft binnen de VZW een status gekregen die het voorheen niet had. Dit is voornamelijk te wijten aan het feit dat het niet langer mogelijk is om op het netwerk te rijden. Deze nieuwe situatie heeft duidelijk gemaakt dat we onze inspanningen voor de lijn moeten verdubbelen.

In de loop der jaren is de Chemin de Fer du Bocq uitgegroeid tot een nationaal referentiepunt voor spoorwegliefhebbers, met zijn verschillende tentoonstellingen, rondleidingen, ontdekkingsdagen en jaarlijkse festival met een breed scala aan stoom-, diesel- en elektrisch rollend materieel.

 

Selecteer een afhaalpunt

Online" abonnement beschikbaar ✦ Bekijk de verschillende beschikbare versies